Nowatorskie zajęcia z pulmonologii
Studenci 6. roku English Division uczestniczyli w nowatorskich zajęciach z pulmonologii, prowadzonych przez dr n. med. Emilię Świetlik. Były to intensywne warsztaty, które połączyły zaawansowaną technologię wirtualnej rzeczywistości (VR), druk 3D oraz symulację medyczną, oferując uczestnikom możliwość zdobycia praktycznych umiejętności w warunkach przypominających środowisko szpitalne.
Jednym z kluczowych elementów szkolenia była nauka anatomii drzewa oskrzelowego oraz przeprowadzenie wirtualnej bronchoskopii w środowisku VR.
Realistyczne modele dróg oddechowych w edukacji
Dzięki technologiom studenci mogli dokładnie poznać budowę dróg oddechowych bez konieczności pracy z rzeczywistymi pacjentami. Modele dróg oddechowych, doskonale odwzorowane na podstawie rekonstrukcji z badań tomografii komputerowej zapewniły wyjątkowy realizm i precyzję. Powstały we współpracy z dr. Markiem Kraftem i mgr. Dominikiem Pieczyńskim z Politechniki Poznańskiej.
Zajęcia praktyczne z diagnostyki i terapii układu oddechowego
Program zajęć obejmował również ćwiczenia z wielu innych praktycznych umiejętności, takich jak wykonanie punkcji opłucnej, założenie drenu opłucnowego, badania czynnościowe układu oddechowego, pobieranie krwi tętniczej do gazometrii, a także obsługę aparatu CPAP i nebulizatorów. Studenci przećwiczyli również intubację oraz bronchoskopię na specjalnych trenażerach, które zostały wydrukowane na drukarkach 3D i wiernie odwzorowywały drogi oddechowe pacjentów.
Projekt doskonalący szkolenie medyczne
Całe przedsięwzięcie jest częścią szerokiego projektu pt. „Podniesienie poziomu szkolenia w zaawansowanych metodach diagnostyczno-terapeutycznych związanych z drogami oddechowymi przy użyciu systemu cyber-fizycznego opartego na rozszerzonej rzeczywistości i druku 3D”, którego pomysłodawczynią i organizatorką jest dr n. med. Emilia Świetlik z Kliniki Pulmonologii. Realizacja projektu była możliwa dzięki interdyscyplinarnej współpracy: modele 3D dróg oddechowych powstały dzięki dr. M. Piotrowiczowi z Wydziału Sztuk Pięknych UWM oraz specjalistom z Politechniki Poznańskiej (dr Marek Kraft, mgr Dominik Pieczyński) przy wsparciu olsztyńskiej firmy Zortrax.
Rola Centrum Symulacji Medycznej UWM
Zespół Centrum Symulacji (CSM) Medycznej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, w składzie: dr Maria Libura, dr Ewa Kowalska, dr Dagmara Głód, mgr Jarosław Ciemiński oraz mgr Marek Czerepowicki, odegrał kluczową rolę w przygotowaniach technicznych i organizacyjnych oraz zapewnił nieocenione wsparcie podczas realizacji zajęć. Ponadto, zespół CSM udostępnił część niezbędnego sprzętu, co istotnie przyczyniło się do płynności i efektywności całego wydarzenia. Dzięki ich profesjonalizmowi i zaangażowaniu, zajęcia odbyły się na najwyższym poziomie, a ich przebieg był sprawny i bezproblemowy.
Finansowanie i wsparcie technologiczne projektu
Dodatkowe wsparcie finansowe zapewniła Fundacja Pulmonologia dla Warmii i Mazur, która sfinansowała zakup okularów VR, oraz Klinika Pulmonologii, która pokryła koszty zakupu żywicy do druku 3D i jednorazowych bronchoskopów. Program VR został opracowany przez dr n. med. Emilię Świetlik (część merytoryczna) i dr. Sławomira Tadeję (część programistyczna) z Uniwersytetu w Cambridge, a całość projektu została przeprowadzona za zgodą Komisji Bioetycznej UWM oraz Dyrekcji Warmińsko-Mazurskiego Centrum Chorób Płuc pod kierunkiem Profesor Anny Doboszyńskiej.
Nowoczesne podejście do edukacji medycznej
Dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii studenci zdobyli bezcenne doświadczenie praktyczne, które będzie nieocenione w ich przyszłej pracy zawodowej. Zajęcia stanowią doskonały przykład nowoczesnego podejścia do edukacji medycznej, wyznaczając nowe standardy w kształceniu przyszłych lekarzy.
tekst: Prof. Anna Doboszyńska