Tematyka zajęć
Tematyka zajęć – Propedeutyka pediatrii
Wykłady semestr 1
- Pediatria jako dyscyplina medyczna. Norma w pediatrii. Tworzenie norm w medycynie, sposoby konstrukcji siatek centylowych, interpretacja i znaczenie siatki centylowej w ocenie rozwoju dziecka. Interpretacja i znaczenie siatek centylowych w ocenie stanu zdrowia w wieku rozwojowym. Norma osobnicza jako najbardziej adekwatna miara stanu zdrowia.
- Wywiad w pediatrii. Sposoby przeprowadzania wywiadu zależne od stanu zdrowia, sytuacji oraz wieku pacjenta. Istotne cechy wywiadu w okresie rozwojowym. Wywiad dotyczący okresu prekoncepcyjnego, wywiad dotyczący okresu rozwoju wewnątrzmacicznego, wywiad okołoporodowy, wywiad rozwojowy. Podstawy badania dziecka (badanie podmiotowe i przedmiotowe). Podstawowe elementy badania noworodka (odruchy i objawy), podstawowe elementy badania niemowlęcia (uwzględnienie osiągnięć w rozwoju psychoruchowym), podstawowe elementy badania dziecka w okresie poniemowlecym i wczesnoszkolnym i szkolnym z uwzględnianiem elementów pokwitania.
- Żywienie noworodków, niemowląt i dzieci. Zalety i wady żywienia naturalnego i sztucznego w okresie noworodkowym, wczesnoniemowlęcym, niemowlęcym i poniemowlecym.
- Zaburzenia odżywiania u dzieci. IUGR (opóźnienie rozwoju w stosunku do wieku ciążowego – dawniej dziecko dystroficzne- przyczyny i objawy). Niedobory kaloryczne oraz niedobory izolowane – zespoły złego wchłaniania, niedobory uwarunkowane środowiskowo.
- Żywienie a choroby cywilizacyjne. Związek żywienia z nadciśnieniem, cukrzycą, otyłością oraz zespołem metabolicznym.
Wykłady semestr 2
- Semiotyka i immunoprofilaktyka chorób zakaźnych u dzieci. Podstawowe objawy powszechnie występujących chorób zakaźnych (odra, różyczka, świnka, ospa, zakażenia rota wirusowe), szczepienia ochronne – podstawy patofizjologiczne, kalendarz szczepień. Immunoprofilaktyka bierna – surowice odpornościowe, gammaglobuliny.
- Rozwój fizyczny dziecka. Dynamika i charakterystyczne osiągnięcia rozwojowe w okresie noworodkowym, niemowlęcym, poniemowlęcym.
- Okres dojrzewania. Uwarunkowania prawidłowego okresu dojrzewania u chłopców i dziewcząt. Rozwój II i III rzędowych cech płciowych, dojrzewanie przedwczesne i opóźnione.
- Poradnictwo dziecięce. Gorączka u dzieci. Rola lekarza w przypadku najczęstszych problemów u dziecka zdrowego – profilaktyka I i II rodzaju. Lekarz a dziecko chore i jego rodzice. Gorączka u dzieci – najczęstsze przyczyny, obraz dziecka, typy gorączek.
- Zaburzenia metaboliczne u dzieci. Cukrzyca, mukowiscydoza, fenyloketenuria, alkaptonuria, zespół metaboliczny.
Seminaria semestr 1
- Badanie podmiotowe (wywiad) i przedmiotowe dziecka (ocena stanu ogólnego). Struktura wywiadu, konstrukcja wywiadu w zależności od wieku dziecka – wywiad od rodziców, wywiad od pacjenta. Ocena stanu ogólnego noworodka, niemowlęcia, dziecka w okresie poniemowlęcym, dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym.
- Badanie przedmiotowe: głowa i szyja, jama brzuszna, ocena neurologiczna dziecka. Szczegółowe badanie różnych układów dziecka: głowy i szyi, ocena koordynacji ruchowej, morfologii ciała, proporcji, odruchów i objawów charakterystycznych dla różnych okresów rozwojowych dziecka.
- Rozwój układów : oddechowego, krążenia, moczowo – płciowego, trawiennego.
- Odporność dziecka. Kształtowanie odporności, szczepienia ochronne. Odporność naturalna, rola skóry, błon śluzowych, dopełniacza, lizozymu, transferryny, mechanicznego oczyszczania. Immunomodulacja i immunostymulacja.
- Ogólne zasady żywienia niemowląt. Żywienie naturalne, żywienie sztuczne. Tworzenie przykładowego jadłospisu dla poszczególnych okresów rozwoju.
Seminaria semestr 2
- Profilaktyka chorób niedoborowych (niedokrwistości niedoborowe z niedoboru żelaza oraz kwasu foliowego, niedobór jodu). Niedokrwistość fizjologiczna pierwszego kwartału.
- Ogólne zasady żywienia dzieci powyżej pierwszego roku po urodzeniu. Skład diety, struktura fizyczna pokarmu i rola mleka matki w okresie poniemowlęcym.
- Ocena rozwoju fizycznego dziecka. Ocena wzrostu, masy ciała, obwodu głowy, klatki piersiowej. Ocena rozwoju psychomotorycznego. Ocena koordynacji psychoruchowej oraz parametrów sprawnościowych zależnie od okresu rozwoju.
- Noworodek przedwcześnie urodzony - opieka pediatryczna, ocena rozwoju.
- 5.Diagnostyka chorób układu krążenia u dzieci. Symptomatologia kliniczna chorób układu krążenia u dzieci.
Ćwiczenia semestr 1
- 1.Ocena stanu ogólnego noworodka. Czynniki wpływające na masę urodzeniową, zmiana proporcji ciała w poszczególnym przedziałach wiekowych, dziecko z niską / nadmierna masą ciała). Ocena przytomności, reakcje na bodźce, okresy snu i czuwania. Czynniki wpływające na masę urodzeniową (wpływy genetyczne, zaburzenia wymiany łożyskowej, czynniki szkodliwe pochodzące od matki tj. tytoń, alkohol, narkotyki, toksyczne substancje chemiczne).
- 2.Cechy morfologiczne i fizjologiczne noworodków. Podział pod względem wieku płodowego (niewcześnie, przedwcześnie, o czasie, noworodki przenoszone), masy urodzeniowej - noworodki o niskiej masie w stosunku do wieku. Badanie przedmiotowe noworodka: ocena odruchów i objawów, ocena czaszki i ciemienia, ocena ruchu gałek ocznych, języka i napięcia mięśniowego. Pielęgnacja noworodka – higiena, kąpiel, techniki karmienia naturalnego oraz sztucznego, odzież noworodka, środki do pielęgnacji. Zasady resuscytacji, zamartwica, zakażenia u noworodków.
- 3.Wywiad lekarski: zbieranie wywiadu, wstępne rozpoznanie, postępowanie diagnostyczne i profilaktyczne, wywiad rodzinny. Schemat wywiadu zbieranego od rodziców i od pacjenta. Postępowanie diagnostyczne, wywiad ogólny i kierunkowy. Badanie przedmiotowe niemowlęcia. Ocena rozwoju psychomotorycznego, ocena przytomności i świadomości, ocena wydolności poszczególnych narządów u niemowlęcia. Ocena rozwoju fizycznego dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym. Metody oceny, warianty rozwoju i dojrzewania płciowego. Rozwój somatyczny i psychomotoryczny niemowlęcia (przyrost masy i długości ciała, obwód głowy i klatki piersiowej, ząbkowanie).
- 4.Terminy i zakres profilaktycznych badań u noworodków, niemowląt i dzieci. Profilaktyka chorób zakaźnych. Podstawowe zasady dotyczące bilansów zdrowia. Kalendarz szczepień. Metody oceny rozwoju fizycznego (siatki centylowe, norma w pediatrii). Praktyczne wykorzystanie siatek centylowych, tworzenie normy osobniczej, sposoby oceny rozwoju psychomotorycznego w przypadku dzieci niewspółpracujących.
- 5.Profilaktyka pierwotna i wtórna chorób niedoborowych (niedokrwistości niedoborowe z niedoboru żelaza oraz kwasu foliowego). Noworodkowe testy przesiewowe. Choroby infekcyjne. Zakażenia wirusowe. Choroby alergiczne. Rozpoznawanie podstawowych cech chorób infekcyjnych, zakażeń wirusowych, bakteryjnych, pierwotniakowych i grzybiczych. Porównanie z objawami chorób alergicznych.
Ćwiczenia semestr 2
- 1.Semiotyka chorób układu krążenia. Zaburzenia rytmu serca (niemierność niemiarowa, niemierność oddechowa, inne typy niemierności, szmery i tony jako objawy fizjologiczne i patologiczne). Wrodzone wady serca. Semiotyka chorób układ moczowo – płciowy. Niewydolność nerek. Wrodzone wady układu moczowego. Zakażenia układu moczowego, zespoły nerczycowe, kłębkowe zapalenia nerek, niewydolność nerek – przednerkowa, nerkowa, pozanerkowa. Wady układu moczowego. Pojecie i ocena rozwoju psychicznego dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym. Metody oceny rozwoju psychicznego i stanu emocjonalnego. Rozwój fizyczny, umysłowy, emocjonalny. Odrębności fizyczne, emocjonalne i sprawności umysłowej w poszczególnych okresach rozwoju.
- 2.Semiotyka chorób przewodu pokarmowego. Brzuch: Wątroba i drogi żółciowe, trzustka, zaburzenia żołądkowo – jelitowe. Objawy ostrych chorób chirurgicznych w pediatrii. Rozwój fizycznych dziecka w okresie dojrzewania. Podstawowe cechy morfologiczne, proporcje ciała, II, III, IV rzędowe cechy ciała, najczęstsze zaburzenia wynikające z dynamiki rozwoju w okresie dojrzewania – podciśnienie ortostatyczne, urazowość. Pisanie historii choroby bez diagnostyki różnicowej.
- 3.Profilaktyka stomatologiczna. Wady zgryzu, próchnica. Choroby przyzębia – podstawowe informacje. Kolokwium zaliczeniowe
- 4.Cechy i odrębności morfologiczne i fizjologiczne wcześniaków. Kryteria wcześniactwa, przyczyny. Pielęgnacja wcześniaka – pielęgnacyjne czynności higieniczne, karmienie naturalne i sztuczne. Techniki i trudności karmienia piersią .
- 5.Żółtaczka fizjologiczna noworodków, pourodzeniowy spadek masy ciała, termoregulacja i jej zaburzenia, stolce przejściowe, zaburzenia krzepnięcia. Funkcjonowanie przewodu pokarmowego w pierwszych dniach po urodzeniu, częste niedobory pourodzeniowe i ich objawy.