Materiały dydaktyczne
TEMATYKA ZAJĘĆ
Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne – wykłady – Pielęgniarstwo
1. Noworodek donoszony, wcześniak, definicje. Wcześniactwo, charakterystyczne stany chorobowe, nowe możliwości terapii wcześniaka. Stany zagrożenia życia w okresie noworodkowym. Opieka nad noworodkiem donoszonym i niedonoszonym.
2. Odrębności i funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego noworodka, wady wrodzone serca. Etiopatogeneza, postępowanie, niewydolność krążenia. Opieka nad dzieckiem z wadami i chorobami układu krążenia.
3. Pozostałe wady wrodzone noworodka. Problemy opieki nad dzieckiem z wadą wrodzoną. Leczenie, profilaktyka, poradnictwo genetyczne.
4. Specyfika układu oddechowego wieku rozwojowego. Choroby infekcyjne układu oddechowego.
5. Układ nerwowy: symptomatologia chorób OUN. Zapalenie opon i mózgu. Padaczka dziecięca, drgawki przyinfekcyjne, uszkodzenia OUN w wieku rozwojowym, miopatie. Opieka nad dzieckiem z chorobami układu nerwowego.
6.Układ krwiotwórczy. Anemia małopłytkowość, białaczka rodzaje.
7. Układ moczowy i rozrodczy -specyfika pediatryczna, wady, stany zapalne układu moczopłciowego choroby przenoszone drogą płciową, inicjacja seksualna. Opieka nad dzieckiem z chorobami układu moczowego.
8. Podstawowe informacje o chorobach psychicznych i uzależnieniach w wieku rozwojowym (autyzm, zaburzenia adaptacyjne, narkomania, nikotynizm)
9. Choroby układu endokrynnego i zaburzenia metaboliczne w wieku rozwojowym
10. Normy w pediatrii
11. Siatki centylowe – tworzenie, interpretacja.
12. Objawy i choroby- patomechanizm, zmienność w okresie rozwojowym, znaczenie, rokowanie, podstawowe zasady leczenia
13. Interpretacja wyników badań w okresie rozwojowym
Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne – ćwiczenia – Pielęgniarstwo
1. Opieka nad noworodkiem donoszonym w szpitalu i w domu. Odżywianie naturalne noworodka. Odżywianie dzieci i młodzieży.
2. Choroba i hospitalizacja jako sytuacja trudna w życiu dziecka i jego rodziny.
3. Krzywdzenie dziecka w rodzinie. Pomoc krzywdzonym
4. Pielęgnowanie dzieci w wybranych zaburzeniach zdrowia (choroby układu krążenia)– studium przypadku.
5. Pielęgnowanie dzieci w wybranych zaburzeniach zdrowia (choroby układu oddechowego)- studium przypadku.
6. Pielęgnowanie dzieci w wybranych zaburzeniach zdrowia (choroby układu pokarmowego) – studium przypadku.
7. Pielęgnowanie dzieci w wybranych zaburzeniach zdrowia (choroby układu moczowego) – studium przypadku.
8. Pielęgnowanie dzieci w wybranych zaburzeniach zdrowia (choroby układu nerwowego) – studium przypadku.
9. Pielęgnowanie dzieci w wybranych zaburzeniach zdrowia (choroby krwi ) – studium przypadku
10. Pielęgnowanie dzieci w wybranych zaburzeniami zdrowia (choroby alergiczne i zakaźne skóry) – studium przypadku.
Pediatria ½ - wykłady - Ratownictwo medyczne
- Fizjologia rozwoju, charakterystyka poszczególnych etapów rozwojowych od okresu prenatalnego, podstawowe wiadomości o parametrach życiowych, wynikach badań laboratoryjnych w okresie rozwojowym. żywieniu i opiece w wieku rozwojowym, profilaktyce ze szczególnym uwzględnieniem badań przesiewowych
- Odrębności i funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego noworodka, wybrane wady wrodzone. Choroby układu oddechowego, układu pokarmowego, moczowego, układu krążenia, wybrane endokrynopatie.
- Zatrucia u dzieci
- Etiopatogeneza, postępowanie ostrej i przewlekłej niewydolności krążenia, zaburzenia neurologiczne w chorobach infekcyjnych i nieinfekcyjnych, pacjent z zaburzeniami świadomości choroby układu krwiotwórczego.
- Stany naglące u dziecka, opieka i transport dziecka chorego. Stosowanie leków w wybranych sytuacjach u pacjentów pediatrycznych
Pediatria ½ - seminaria, ćwiczenia – Ratownictwo medyczne
- Opieka nad noworodkiem donoszonym i wcześniakiem (odżywianie i opieka podczas transportu). Odżywianie dzieci i młodzieży.
- Profilaktyka chorób infekcyjnych i nieinfekcyjnych
- Ocena stanu pacjenta w wieku rozwojowym. Rozpoznawanie szczególnych objawów chorobowych u dzieci w różnym wieku.
- Pielęgnacja i postępowanie z dzieckiem chorym z uwzględnieniem etiopatogenezy i historii naturalnej choroby w okresie ostrym lub okresie zaostrzenia.
- Współpraca z innymi członkami zespołu diagnostyczno-terapeutycznego
Pediatria 2/2 – wykłady – Ratownictwo medyczne
- Fizjologia rozwoju, charakterystyka poszczególnych etapów rozwojowych od okresu prenatalnego, podstawowe wiadomości o parametrach życiowych, wynikach badań laboratoryjnych w okresie rozwojowym. żywieniu i opiece w wieku rozwojowym, profilaktyce ze szczególnym uwzględnieniem badań przesiewowych.
- Odrębności i funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego noworodka, wybrane wady wrodzone.
- Choroby układu oddechowego, układu pokarmowego, moczowego, układu krążenia, wybrane endokrynopatie.
- Zatrucia u dzieci Etiopatogeneza, postępowanie ostrej i przewlekłej niewydolności krążenia, zaburzenia neurologiczne w chorobach infekcyjnych i nieinfekcyjnych, pacjent z zaburzeniami świadomości choroby układu krwiotwórczego.
- Stany naglące u dziecka, opieka i transport dziecka chorego. Stosowanie leków w wybranych sytuacjach u pacjentów pediatrycznych
Pediatria 2/2 – seminaria, ćwiczenia – Ratownictwo medyczne
1.Opieka nad noworodkiem donoszonym i wcześniakiem (odżywianie i opieka podczas transportu). Odżywianie dzieci i młodzieży.
2. Profilaktyka chorób infekcyjnych i nieinfekcyjnych
3. Ocena stanu pacjenta w wieku rozwojowym, Rozpoznawanie szczególnych objawów chorobowych u dzieci w różnym wieku.
4. Pielęgnacja i postępowanie z dzieckiem chorym z uwzględnieniem etiopatogenezy i historii naturalnej choroby w okresie ostrym lub okresie zaostrzenia. Współpraca z innymi członkami zespołu diagnostyczno-terapeutycznego.
Stany nagłe w pediatrii z uwzględnieniem neonatologii – ćwiczenia- Ratownictwo medyczne
1.Stany naglące w neonatologii-wcześniactwo, krwawienie śródczaszkowe, objawy neurologiczne, stany neurologiczne zagrażające życiu.
2.Żółtaczka wymagająca transfuzji wymiennej.
3.Wady serca zagrażające życiu.
4.Symptomatologia,rozpoznawanie,postępowanie. Ciężkie zaburzenia oddychania u noworodków.
4. Zaburzenia ze strony jamy brzusznej zagrażające życiu noworodka - NEC, ostry brzuch, objawy, postępowanie.
5. Wady wrodzone zagrażające życiu ( poza wadami serca). Zakażenia jako stan zagrażający życiu w okresie noworodkowym.
Choroby wieku dziecięcego – wykłady - Dietetyka
1.Rozwój fizyczny i psychomotoryczny z uwzględnieniem fizjologii i patologii noworodka.
2. Zasady żywienia dziecka zdrowego z uwzględnieniem noworodka przedwcześnie urodzonego. Problemy żywienia w chorobach wieku dziecięcego.
3. Wybrane zagadnienia z endokrynologii.
4. Cukrzyca wieku dziecięcego.
5. Bóle brzucha u dzieci.
Choroby wieku dziecięcego – ćwiczenia - Dietetyka
1. Badenie podmiotową w pediatrii, siatki centylowe i ich zastosowanie w pediatrii, ocena rozwoju somatycznego i psychomotorycznego u dzieci, symptomatologia wybranych chorób układu pokarmowego i moczowego, niedokrwistość, żywienie dzieci małych, żywienie w alergii .
2. Nietolerancja glutenu i laktozy.
3. Ostre stany w diabetologii.
4. Żółtaczki.
Podstawy pediatrii – Logopedia –wykłady
- Fizjologia rozwoju, charakterystyka poszczególnych etapów rozwojowych od okresu prenatalnego do okresu młodzieńczego z uwzględnieniem „kamieni milowych” , podstawowe wiadomości o parametrach życiowych, wynikach badań laboratoryjnych w okresie rozwojowym. podstawowe wiadomości o żywieniu w okresie rozwojowym.
- Profilaktyka chorób ze szczególnym uwzględnieniem badań przesiewowych. Wybrane wady wrodzone. Wybrane choroby układu oddechowego układu pokarmowego, moczowego, układu krążenia, wybrane endokrynopatie. Choroby hematologiczne .
- Podstawowe wiadomości o urazach u dzieci. Stany zagrożenia życia u dzieci i podstawowe zasady postępowania.
Fizjologia i patologia okresu rozwojowego – Logopedia – wykłady
1. Ocena stanu ogólnego noworodka. Czynniki wpływające na masę urodzeniową, zmiana proporcji ciała w poszczególnym przedziałach wiekowych, dziecko z niską / nadmierna masą ciała). Cechy morfologiczne i fizjologiczne noworodków. Podział pod względem wieku płodowego, masy urodzeniowej.
2. Pielęgnacja noworodka. Zasady resuscytacji, podstawowe zaburzenia okresu noworodkowego , zakażenia u noworodków. Żółtaczki okresu noworodkowego.
3. Cechy i odrębności morfologiczne i fizjologiczne wcześniaków. Kryteria wcześniactwa, przyczyny. Pielęgnacja wcześniaka.
4. Żółtaczka fizjologiczna noworodków, pourodzeniowy spadek masy ciała, zaburzenia termoregulacji, stolce przejściowe, zaburzenia krzepnięcia.
6. Rozwój somatyczny i psychomotoryczny niemowlęcia (przyrost masy i długości ciała, obwód głowy i klatki piersiowej, ząbkowanie.
7. Metody oceny rozwoju fizycznego (siatki centylowe, norma w pediatrii).
8. Terminy i zakres profilaktycznych badań w okresie rozwojowym. Profilaktyka chorób zakaźnych.
9. Profilaktyka chorób niedoborowych (niedokrwistości niedoborowe z niedoboru żelaza oraz kwasu foliowego). Niedokrwistość fizjologiczna pierwszego kwartału.
10. Ogólne zasady żywienia niemowląt. Ogólne zasady żywienia dzieci powyżej pierwszego roku po urodzeniu .
11. Wywiad lekarski: zbieranie wywiadu, wstępne rozpoznanie, postępowanie diagnostyczne i profilaktyczne, wywiad rodzinny.
12. Ocena rozwoju fizycznego dziecka, dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym. Metody oceny, warianty rozwoju i dojrzewania płciowego.
13. Semiotyka.
14. Alergia
15. Choroby przewodu pokarmowego , bóle brzucha, biegunki, krwawienia z przewodu pokarmowego, odwodnienie
16.Wybrane aspekty chorób serca i układu krążenia u dzieci, niewydolność krążenia ostra i przewlekła.
17.Choroby układu moczowego
18. Infekcje górnych i dolnych dróg oddechowych
19.Zaburzenia metaboliczne u dzieci. (cukrzyca)
20. Sepsa
21. Interpretacja badań, artefakty , na przykładzie badań układu moczowego
22. Pojęcie i ocena rozwoju psychomotorycznego dziecka w różnych okresach rozwojowych. Metody oceny rozwoju . Związek zaburzeń somatycznych z osiągnięciami rozwojowymi w tym z rozwojem mowy, myślenia, postrzegania ze szczególnym uwzględnieniem dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym, encefalopatią niedotlenieniową.
Fizjologia i patologia okresu rozwojowego – Logopedia – ćwiczenia
- Badanie podmiotowe (wywiad) i przedmiotowe dziecka (ocena stanu ogólnego) ocena neurologiczna dziecka z uwzględnieniem interpretacji podstawowych wyników badań.
- Ocena rozwoju psychoruchowego dziecka
- Szczepienia ochronne i profilaktyka chorób niedoborowych
- Badania przesiewowe , profilaktyka 1,2 i 3 rzędu w różnych okresach rozwojowych
- Żywienie dzieci w różnych okresach rozwojowych i różnych stanach patologicznych.
- Podstawy postępowania w stanach zagrożenia życia dziecka
- Podstawowe objawy chorobowe w chorobach ostrych i przewlekłych
- Wpływ czynników rozwojowych, środowiskowych, rodzinnych na aktualna stan i możliwości dziecka.
- Postępowanie z rodziną i z dzieckiem chorym przewlekle i z wadami rozwojowymi
- Współpraca z pracownikami służby zdrowia i opiekunami.