Tematyka zajęć

 

Fizjologia i patologia okresu rozwojowego – Logopedia – wykłady

1. Ocena stanu ogólnego noworodka. Czynniki wpływające na masę urodzeniową, zmiana proporcji ciała w poszczególnym przedziałach wiekowych, dziecko z niską / nadmierna masą ciała). Cechy morfologiczne i fizjologiczne noworodków. Podział pod względem wieku płodowego, masy urodzeniowej.

2. Pielęgnacja noworodka. Zasady resuscytacji, podstawowe zaburzenia okresu noworodkowego , zakażenia u noworodków. Żółtaczki okresu noworodkowego.

3. Cechy i odrębności morfologiczne i fizjologiczne wcześniaków. Kryteria wcześniactwa, przyczyny. Pielęgnacja wcześniaka.

4. Żółtaczka fizjologiczna noworodków, pourodzeniowy spadek masy ciała, zaburzenia termoregulacji, stolce przejściowe, zaburzenia krzepnięcia.

6. Rozwój somatyczny i psychomotoryczny niemowlęcia (przyrost masy i długości ciała, obwód głowy i klatki piersiowej, ząbkowanie.

7. Metody oceny rozwoju fizycznego (siatki centylowe, norma w pediatrii).

8. Terminy i zakres profilaktycznych badań w okresie rozwojowym. Profilaktyka chorób zakaźnych.

9. Profilaktyka chorób niedoborowych (niedokrwistości niedoborowe z niedoboru żelaza oraz kwasu foliowego). Niedokrwistość fizjologiczna pierwszego kwartału.

10. Ogólne zasady żywienia niemowląt. Ogólne zasady żywienia dzieci powyżej pierwszego roku po urodzeniu .

11. Wywiad lekarski: zbieranie wywiadu, wstępne rozpoznanie, postępowanie diagnostyczne i profilaktyczne, wywiad rodzinny.

12. Ocena rozwoju fizycznego dziecka, dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym. Metody oceny, warianty rozwoju i dojrzewania płciowego.

13. Semiotyka.

14. Alergia

15. Choroby przewodu pokarmowego , bóle brzucha, biegunki, krwawienia z przewodu pokarmowego, odwodnienie

16.Wybrane aspekty chorób serca i układu krążenia u dzieci, niewydolność krążenia ostra i przewlekła.

17.Choroby układu moczowego

18. Infekcje górnych i dolnych dróg oddechowych

19.Zaburzenia metaboliczne u dzieci. (cukrzyca)

20. Sepsa

21. Interpretacja badań, artefakty , na przykładzie badań układu moczowego

22. Pojęcie i ocena rozwoju psychomotorycznego dziecka w różnych okresach rozwojowych. Metody oceny rozwoju . Związek zaburzeń somatycznych z osiągnięciami rozwojowymi w tym z rozwojem mowy, myślenia, postrzegania ze szczególnym uwzględnieniem dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym, encefalopatią niedotlenieniową.

 

Fizjologia i patologia okresu rozwojowego – Logopedia – ćwiczenia

  1. Badanie podmiotowe (wywiad) i przedmiotowe dziecka (ocena stanu ogólnego) ocena neurologiczna dziecka z uwzględnieniem interpretacji podstawowych wyników badań.
  2.  Ocena rozwoju psychoruchowego dziecka
  3.  Szczepienia ochronne i profilaktyka chorób niedoborowych
  4.  Badania przesiewowe , profilaktyka 1,2 i 3 rzędu w różnych okresach rozwojowych
  5.  Żywienie dzieci w różnych okresach rozwojowych i różnych stanach patologicznych.
  6.  Podstawy postępowania w stanach zagrożenia życia dziecka
  7. Podstawowe objawy chorobowe w chorobach ostrych i przewlekłych
  8.  Wpływ czynników rozwojowych, środowiskowych, rodzinnych na aktualna stan i możliwości dziecka.
  9. Postępowanie z rodziną i z dzieckiem chorym przewlekle i z wadami rozwojowymi
  10.  Współpraca z pracownikami służby zdrowia i opiekunami.