Tematyka zajęć
Fizjologia i patologia okresu rozwojowego – Logopedia – wykłady
1. Ocena stanu ogólnego noworodka. Czynniki wpływające na masę urodzeniową, zmiana proporcji ciała w poszczególnym przedziałach wiekowych, dziecko z niską / nadmierna masą ciała). Cechy morfologiczne i fizjologiczne noworodków. Podział pod względem wieku płodowego, masy urodzeniowej.
2. Pielęgnacja noworodka. Zasady resuscytacji, podstawowe zaburzenia okresu noworodkowego , zakażenia u noworodków. Żółtaczki okresu noworodkowego.
3. Cechy i odrębności morfologiczne i fizjologiczne wcześniaków. Kryteria wcześniactwa, przyczyny. Pielęgnacja wcześniaka.
4. Żółtaczka fizjologiczna noworodków, pourodzeniowy spadek masy ciała, zaburzenia termoregulacji, stolce przejściowe, zaburzenia krzepnięcia.
6. Rozwój somatyczny i psychomotoryczny niemowlęcia (przyrost masy i długości ciała, obwód głowy i klatki piersiowej, ząbkowanie.
7. Metody oceny rozwoju fizycznego (siatki centylowe, norma w pediatrii).
8. Terminy i zakres profilaktycznych badań w okresie rozwojowym. Profilaktyka chorób zakaźnych.
9. Profilaktyka chorób niedoborowych (niedokrwistości niedoborowe z niedoboru żelaza oraz kwasu foliowego). Niedokrwistość fizjologiczna pierwszego kwartału.
10. Ogólne zasady żywienia niemowląt. Ogólne zasady żywienia dzieci powyżej pierwszego roku po urodzeniu .
11. Wywiad lekarski: zbieranie wywiadu, wstępne rozpoznanie, postępowanie diagnostyczne i profilaktyczne, wywiad rodzinny.
12. Ocena rozwoju fizycznego dziecka, dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym. Metody oceny, warianty rozwoju i dojrzewania płciowego.
13. Semiotyka.
14. Alergia
15. Choroby przewodu pokarmowego , bóle brzucha, biegunki, krwawienia z przewodu pokarmowego, odwodnienie
16.Wybrane aspekty chorób serca i układu krążenia u dzieci, niewydolność krążenia ostra i przewlekła.
17.Choroby układu moczowego
18. Infekcje górnych i dolnych dróg oddechowych
19.Zaburzenia metaboliczne u dzieci. (cukrzyca)
20. Sepsa
21. Interpretacja badań, artefakty , na przykładzie badań układu moczowego
22. Pojęcie i ocena rozwoju psychomotorycznego dziecka w różnych okresach rozwojowych. Metody oceny rozwoju . Związek zaburzeń somatycznych z osiągnięciami rozwojowymi w tym z rozwojem mowy, myślenia, postrzegania ze szczególnym uwzględnieniem dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym, encefalopatią niedotlenieniową.
Fizjologia i patologia okresu rozwojowego – Logopedia – ćwiczenia
- Badanie podmiotowe (wywiad) i przedmiotowe dziecka (ocena stanu ogólnego) ocena neurologiczna dziecka z uwzględnieniem interpretacji podstawowych wyników badań.
- Ocena rozwoju psychoruchowego dziecka
- Szczepienia ochronne i profilaktyka chorób niedoborowych
- Badania przesiewowe , profilaktyka 1,2 i 3 rzędu w różnych okresach rozwojowych
- Żywienie dzieci w różnych okresach rozwojowych i różnych stanach patologicznych.
- Podstawy postępowania w stanach zagrożenia życia dziecka
- Podstawowe objawy chorobowe w chorobach ostrych i przewlekłych
- Wpływ czynników rozwojowych, środowiskowych, rodzinnych na aktualna stan i możliwości dziecka.
- Postępowanie z rodziną i z dzieckiem chorym przewlekle i z wadami rozwojowymi
- Współpraca z pracownikami służby zdrowia i opiekunami.