Tematyka zajęć
TEMATYKA ZAJĘĆ
Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne – wykłady – Pielęgniarstwo
1. Noworodek donoszony, wcześniak, definicje. Wcześniactwo, charakterystyczne stany chorobowe, nowe możliwości terapii wcześniaka. Stany zagrożenia życia w okresie noworodkowym. Opieka nad noworodkiem donoszonym i niedonoszonym.
2. Odrębności i funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego noworodka, wady wrodzone serca. Etiopatogeneza, postępowanie, niewydolność krążenia. Opieka nad dzieckiem z wadami i chorobami układu krążenia.
3. Pozostałe wady wrodzone noworodka. Problemy opieki nad dzieckiem z wadą wrodzoną. Leczenie, profilaktyka, poradnictwo genetyczne.
4. Specyfika układu oddechowego wieku rozwojowego. Choroby infekcyjne układu oddechowego.
5. Układ nerwowy: symptomatologia chorób OUN. Zapalenie opon i mózgu. Padaczka dziecięca, drgawki przyinfekcyjne, uszkodzenia OUN w wieku rozwojowym, miopatie. Opieka nad dzieckiem z chorobami układu nerwowego.
6.Układ krwiotwórczy. Anemia małopłytkowość, białaczka rodzaje.
7. Układ moczowy i rozrodczy -specyfika pediatryczna, wady, stany zapalne układu moczopłciowego choroby przenoszone drogą płciową, inicjacja seksualna. Opieka nad dzieckiem z chorobami układu moczowego.
8. Podstawowe informacje o chorobach psychicznych i uzależnieniach w wieku rozwojowym (autyzm, zaburzenia adaptacyjne, narkomania, nikotynizm)
9. Choroby układu endokrynnego i zaburzenia metaboliczne w wieku rozwojowym
10. Normy w pediatrii
11. Siatki centylowe – tworzenie, interpretacja.
12. Objawy i choroby- patomechanizm, zmienność w okresie rozwojowym, znaczenie, rokowanie, podstawowe zasady leczenia
13. Interpretacja wyników badań w okresie rozwojowym
Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne – ćwiczenia – Pielęgniarstwo
1. Opieka nad noworodkiem donoszonym w szpitalu i w domu. Odżywianie naturalne noworodka. Odżywianie dzieci i młodzieży.
2. Choroba i hospitalizacja jako sytuacja trudna w życiu dziecka i jego rodziny.
3. Krzywdzenie dziecka w rodzinie. Pomoc krzywdzonym
4. Pielęgnowanie dzieci w wybranych zaburzeniach zdrowia (choroby układu krążenia)– studium przypadku.
5. Pielęgnowanie dzieci w wybranych zaburzeniach zdrowia (choroby układu oddechowego)- studium przypadku.
6. Pielęgnowanie dzieci w wybranych zaburzeniach zdrowia (choroby układu pokarmowego) – studium przypadku.
7. Pielęgnowanie dzieci w wybranych zaburzeniach zdrowia (choroby układu moczowego) – studium przypadku.
8. Pielęgnowanie dzieci w wybranych zaburzeniach zdrowia (choroby układu nerwowego) – studium przypadku.
9. Pielęgnowanie dzieci w wybranych zaburzeniach zdrowia (choroby krwi ) – studium przypadku
10. Pielęgnowanie dzieci w wybranych zaburzeniami zdrowia (choroby alergiczne i zakaźne skóry) – studium przypadku.