Regulamin
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Collegium Medicum
Szkoła Zdrowia Publicznego
REGULAMIN PRZEDMIOTU:
Kliniczne podstawy fizjoterapii w pulmonologii
Kierunek: Fizjoterapia
Poziom studiów: III rok
Rodzaj studiów: Jednolite magisterskie
Rok akademicki: 2025/2026
Zajęcia realizowane są przez: Katedrę Pulmonologii, Szkoła Zdrowia Publicznego, Collegium Medicum, ul. Jagiellońska 78, 10-357 Olsztyn, tel. 89 532 29 59.
Osoby odpowiedzialne za realizację przedmiotu
Kierownik katedry: dr hab. n. med. Jadwiga Snarska, prof UWM
Koordynator przedmiotu: dr n. med. Emilia Świetlik
Prowadzący poszczególne formy zajęć:
dr n. med. Emilia Świetlik – wykłady, zajęcia praktyczne
lek. Monika Kolis-Zielińska – zajęcia praktyczne
dr n. med. Joanna Pawlak – zajęcia praktyczne
dr hab. n. med. Anna Romaszko-Wojtowicz – zajęcia praktyczne
lek. Marta Rytel – zajęcia praktyczne
lek. Luiza Grabowska-Skudlarz – zajęcia praktyczne
prof. dr n. hab. Alina Minarowska – zajęcia praktyczne
prof. dr hab. Anna Doboszyńska – seminaria
Zasady uczestnictwa studenta
1. Student ma obowiązek punktualnego i aktywnego uczestnictwa we wszystkich formach zajęć.
2. Na zajęciach obowiązuje strój medyczny: biały fartuch i schludne ubranie lub uniform medyczny, wygodne obuwie zmienne (antypoślizgowe).
3. Włosy powinny być związane, paznokcie krótkie i czyste, bez lakieru; niedopuszczalne są długie paznokcie i biżuteria.
4. W salach ćwiczeń i oddziałach obowiązuje identyfikator studenta.
5. Wymagana jest higiena osobista i neutralny zapach (bez intensywnych perfum).
6. Obowiązuje zachowanie kultury osobistej, poszanowanie pacjentów, współstudentów i prowadzących.
7. Zakaz używania telefonów komórkowych podczas zajęć, chyba że służą celom dydaktycznym.
8. Student zobowiązany jest do zachowania tajemnicy medycznej i danych pacjentów (RODO).
9. Wszelkie czynności przy pacjencie student wykonuje wyłącznie pod nadzorem prowadzącego.
Obecność i usprawiedliwianie nieobecności
1. Obecność na wszystkich formach zajęć jest obowiązkowa.
2. Nieobecności muszą być usprawiedliwione zgodnie z Regulaminem Studiów UWM.
3. Nieusprawiedliwione nieobecności wymagają odrobienia zajęć w terminie ustalonym z prowadzącym.
Zasady zaliczenia poszczególnych form zajęć
- Wykłady: quiz online po każdym cyklu wykładów (zaliczenie przy wyniku ≥80%, szczegóły w załączniku 1.)
- Seminaria: obecność i aktywny udział (forma oceny: zaliczone/niezaliczone, zgodnie z załącznikiem 2).
- Ćwiczenia: obecność, aktywność, test wielokrotnego wyboru i kolokwium ustne (zaliczenie przy ≥60%).
Forma zaliczenia przedmiotu
Zaliczenie z oceną. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie co najmniej oceny dostatecznej i zaliczenie wszystkich form zajęć.
Akademicka praworządność i uczciwość
Student zobowiązany jest do przestrzegania zasad uczciwości akademickiej. W przypadku naruszeń (np. ściąganie, plagiat, przekazywanie informacji) stosowane będą środki przewidziane w Regulaminie Studiów UWM.
Postanowienia końcowe
Kwestie nieuregulowane w niniejszym Regulaminie pozostają w gestii Kierownika Katedry lub Koordynatora przedmiotu.
Regulamin jest zgodny z Regulaminem Studiów UWM oraz procedurami obowiązującymi w Szkole Zdrowia Publicznego.
Student ma obowiązek zapoznać się z zasadami BHP oraz dyrektywą RODO obowiązującą w miejscu realizacji zajęć.
......................................................
(data i podpis Koordynatora przedmiotu)
Zalacznik 1.
Wykłady 7 spotkan po 2 godziny lekycjne
Wykład 1. Budowa i funkcja układu oddechowego. Regulacja oddychania
Zakres:
- Budowa i funkcja układu oddechowego
- Mechanika oddychania: podatność, opory, praca mięśni oddechowych
- Regulacja nerwowa i chemiczna oddychania (rola ośrodków oddechowych, chemoreceptorów)
- Zaburzenia regulacji oddychania – hipowentylacja, bezdechy, hiperstymulacja
Rehabilitacja pulmonologiczna:
- Ćwiczenia toru oddechowego (przeponowego i żebrowego)
- Nauka kontroli oddechu i rytmizacji oddechu
- Trening mięśni oddechowych (IMT/EMT)
- Techniki oddechowe w zaburzeniach regulacji (np. kontrola duszności, relaksacja oddechowa)
Wykład 2. Zaburzenia wentylacji: obturacyjne i restrykcyjne
Zakres:
- Mechanizmy zaburzeń wentylacji: obturacja vs restrykcja
- Zmiany parametrów spirometrycznych (FEV₁, FVC, TLC)
- Przyczyny: choroby dróg oddechowych, klatki piersiowej, ośrodkowe
- Diagnostyka różnicowa: obraz kliniczny, gazometria, testy czynnościowe
Rehabilitacja pulmonologiczna:
- Techniki poprawy wentylacji w obturacji (pursed lip breathing, kontrola wydechu)
- Ćwiczenia zwiększające podatność klatki piersiowej w restrykcji
- Nauka efektywnego kaszlu i usuwania wydzieliny
- Pozycje ułatwiające oddychanie i drenażowe
Wykład 3. Ostra i przewlekła niewydolność oddechowa
Zakres:
- Typy niewydolności oddechowej (hipoksemiczna, hiperkapniczna)
- Patomechanizmy: zaburzenia wentylacji, perfuzji, dyfuzji
- ARDS, zaostrzenia POChP, zespół hipowentylacji otyłych
- Leczenie: tlenoterapia, wentylacja nieinwazyjna i inwazyjna
Rehabilitacja pulmonologiczna:
- Wczesna mobilizacja chorego z niewydolnością oddechową
- Ocena tolerancji wysiłku (ergometr, 6-minutowy test marszowy – 6MWT, incremental shuttle walk test – ISWT)
- Nauka oddychania z oporem, kontrola duszności
- Zasady postępowania w trakcie tlenoterapii i wentylacji nieinwazyjnej
Wykład 4. Objawy i diagnostyka chorób układu oddechowego
Zakres:
- Duszność, kaszel, krwioplucie, ból opłucnowy, sinica
- Badanie przedmiotowe klatki piersiowej
- Diagnostyka czynnościowa: spirometria, pletyzmografia, DLCO
- Diagnostyka obrazowa i laboratoryjna
Rehabilitacja pulmonologiczna:
- Ocena pacjenta przed kwalifikacją do rehabilitacji (6MWT, MRC Dyspnoea Scale, CAT)
- Monitorowanie objawów i wydolności podczas treningu
- Edukacja chorego – samoocena duszności, techniki oszczędzania energii
- Wskaźniki poprawy klinicznej i funkcjonalnej w rehabilitacji pulmonologicznej
Wykład 5. Choroby obturacyjne: POChP, astma, rozstrzenie oskrzeli, mukowiscydoza
Zakres:
- Patofizjologia i obraz kliniczny każdej jednostki chorobowej
- Zmiany zapalne i strukturalne w drogach oddechowych
- Leczenie farmakologiczne i zapobieganie zaostrzeniom
Rehabilitacja pulmonologiczna:
- Trening oddechowy w POChP i astmie
- Techniki drenażu oskrzeli (autogeniczny drenaż, ACBT, PEP, Flutter, huffing)
- Nauka efektywnego kaszlu i usuwania wydzieliny
- Rehabilitacja domowa, trening wytrzymałościowy i siłowy
- Wsparcie psychologiczne i edukacja w zakresie modyfikacji stylu życia
- Drenaż ułożeniowy
Wykład 6. Choroby restrykcyjne i infekcyjne układu oddechowego
Zakres:
- Choroby śródmiąższowe i włóknienie płuc
- Zapalenie płuc, zapalenie opłucnej, odma opłucnowa
- Ropień płuca, ropniak opłucnej
- Patofizjologia, powikłania, diagnostyka i różnicowanie
Rehabilitacja pulmonologiczna:
- Postępowanie po zapaleniu płuc i po odmie opłucnowej
- Ćwiczenia zwiększające ruchomość klatki piersiowej i poprawę wentylacji
- Drenaż ułożeniowy przy ropniu lub ropniaku opłucnej
- Rehabilitacja pooperacyjna i w przebiegu chorób śródmiąższowych
- Zapobieganie powikłaniom zastoju i niedodmy
Wykład 7. Nowotwory układu oddechowego i przeszczep płuc. Rehabilitacja pulmonologiczna i prehabilitacja
Zakres:
- Epidemiologia i czynniki ryzyka nowotworów płuc
- Typy histologiczne, obraz kliniczny, powikłania
- Leczenie chirurgiczne, chemioterapia i radioterapia
Powikłania oddechowe leczenia onkologicznego
Rehabilitacja pulmonologiczna i prehabilitacja:
- Przygotowanie i rehabilitacja przed- i pooperacyjna (tor oddechowy, nauka kaszlu)
- Ćwiczenia poprawiające tolerancję wysiłku i jakość życia
- Zapobieganie powikłaniom po torakotomii (niedodma, zapalenie płuc)
- Edukacja w zakresie zaprzestania palenia, stylu życia i profilaktyki
- Ocena jakości życia i sprawności po leczeniu onkologicznym i po przeszczepie płuc
Załacznik 2.
Łączny wymiar: 3 seminaria łcznie 10h
Seminarium 1
Temat: Rehabilitacja w przewlekłych chorobach układu oddechowego – obturacja i restrykcja
Zakres tematyczny:
- Patofizjologia i skutki przewlekłej obturacji oraz ograniczenia pojemności płuc
- Kompleksowa rehabilitacja pulmonologiczna – cele, zasady i komponenty programu
- Programy treningowe:
○ w POChP i astmie (trening wytrzymałościowy, siłowy, oddechowy),
○ w chorobach restrykcyjnych i śródmiąższowych (ćwiczenia zwiększające ruchomość klatki piersiowej, kontrola duszności, tlenoterapia wysiłkowa)
- Techniki drenażu oskrzeli: ACBT, PEP, Flutter, autogeniczny drenaż
- Strategie oszczędzania energii i adaptacja aktywności dnia codziennego
- Edukacja pacjenta, samokontrola, modyfikacja stylu życia
- Monitorowanie efektów rehabilitacji (6MWT, Borg, MRC)
Seminarium 2
Temat: Rehabilitacja w stanach ostrych i po zabiegach torakochirurgicznych
Zakres tematyczny:
- Ostra niewydolność oddechowa, ARDS, zaostrzenia POChP i astmy
- Wczesna mobilizacja pacjenta w OIT i na oddziale pulmonologicznym
- Techniki oddechowe i wspomagające oczyszczanie dróg oddechowych
- Postępowanie w trakcie tlenoterapii i wentylacji nieinwazyjnej
- Bezpieczeństwo i monitorowanie pacjenta podczas rehabilitacji w stanie ostrym
- Rehabilitacja okołooperacyjna:
○ prehabilitacja przed torakotomią / lobektomią / pneumonektomią (trening oddechowy, edukacja),
○ postępowanie pooperacyjne – zapobieganie powikłaniom (niedodma, zapalenie płuc),
○ techniki wspomagania kaszlu i drenażu,
○ stopniowanie aktywności fizycznej po zabiegach torakochirurgicznych.
Seminarium 3
Temat: Rehabilitacja po przeszczepie płuc i w zespole post-COVID – podejście kompleksowe
Zakres tematyczny:
- Wskazania i kwalifikacja do przeszczepienia płuc
- Etapy rehabilitacji po przeszczepie: wczesny, pośredni, późny
- Trening oddechowy, wzmacnianie mięśni posturalnych i kończyn
- Ograniczenia i środki ostrożności (immunosupresja, ryzyko infekcji)
- Patofizjologia uszkodzeń układu oddechowego po COVID-19
- Zaburzenia wentylacji, dyfuzji i wydolności wysiłkowej u pacjentów post-COVID
- Ocena funkcjonalna pacjenta (6MWT, test TUG (test wstawania i chodu), SPPB (kompleksowa ocena sprawności fizycznej i funkcji motorycznych))
- Programy rehabilitacji oddechowej: ćwiczenia oddechowe, trening wytrzymałościowy, reedukacja ruchowa
- Rehabilitacja w warunkach ambulatoryjnych i domowych
- Case study: kompleksowy plan usprawniania pacjenta po COVID-19 / po przeszczepie płuc
Dyskusja podsumowująca cykl seminariów
Zalacznik 3.
Ćwiczenia
DZIEŃ 1 – BADANIE PACJENTA I DOKUMENTACJA MEDYCZNA (5 godz.)
Tematy zajęć:
- Badanie podmiotowe – wywiad z pacjentem pulmonologicznym:
○ struktura wywiadu: skargi, wywiad choroby, czynniki ryzyka, środowisko, styl życia,
○ przykładowe wywiady u pacjentów z POChP, astmą, rozstrzeniami oskrzeli, włóknieniem płuc.
- Badanie przedmiotowe (fizykalne):
○ ocena toru oddechowego, symetrii klatki piersiowej, ruchomości żeber,
○ palpacja, opukiwanie, osłuchiwanie płuc – nauka identyfikacji patologicznych szmerów.
- Podstawowa dokumentacja medyczna:
○ historia choroby, karta zleceń, karta gorączkowa, obserwacje pielęgniarskie, karta rehabilitacji,
○ interpretacja dokumentacji w kontekście planowania fizjoterapii oddechowej.
- Interpretacja badań obrazowych:
○ RTG klatki piersiowej – rozpoznawanie zmian obturacyjnych, niedodmy, rozstrzeni, włóknienia, zapaleń,
○ CT klatki piersiowej – nauka anatmi radiologicznej, zapoznanie z typowymi obrazami chorób śródmiąższowych, obturacyjnych, zapalnych i rozstrzeni oskrzeli,
○ ćwiczenia z analizy przykładowych badań obrazowych.
Cele dydaktyczne:
- nabycie umiejętności przeprowadzenia wywiadu i badania fizykalnego,
- zapoznanie z podstawową dokumentacją medyczną i badaniami obrazowymi,
- rozumienie znaczenia danych klinicznych w planowaniu rehabilitacji oddechowej.
DZIEŃ 2 – BADANIA CZYNNOŚCIOWE I GAZOMETRIA (5 godz.)
Tematy zajęć:
- Ćwiczenia w pracowni badań czynnościowych układu oddechowego:
○ spirometria, bodypletyzmografia, DLCO, pomiar MIP/MEP,
○ przygotowanie pacjenta i zasady bezpieczeństwa,
○ analiza przykładowych wyników.
- Interpretacja wyników badań czynnościowych:
○ rozróżnianie zaburzeń obturacyjnych, restrykcyjnych i mieszanych,
○ omówienie wpływu parametrów FEV₁, FVC, FEV₁/FVC, RV, TLC, DLCO na plan rehabilitacji.
- Interpretacja gazometrii:
○ zasady pobierania i analizy gazometrii tętniczej,
○ interpretacja: pH, pO₂, pCO₂, HCO₃⁻, BE, SaO₂,
○ ocena typów zaburzeń: hipoksemia, hiperkapnia, kwasica / zasadowica oddechowa i metaboliczna.
- Powiązanie wyników badań z planowaniem rehabilitacji:
○ jak wyniki spirometrii i gazometrii wpływają na wybór ćwiczeń i intensywność treningu,
○ ocena tolerancji wysiłku i reakcji oddechowej.
Cele dydaktyczne:
- rozwinięcie umiejętności interpretacji badań czynnościowych i gazometrycznych,
- rozumienie klinicznych konsekwencji zaburzeń wentylacji i wymiany gazowej,
- praktyczne wykorzystanie wyników badań w planowaniu rehabilitacji.
DZIEŃ 3 – REHABILITACJA W CHOROBACH PŁUC I NIEWYDOLNOŚCI ODDECHOWEJ (5 godz.)
Tematy zajęć:
- Zadania fizjoterapeuty w leczeniu wspomagającym chorych na:
○ astmę oskrzelową (zwłaszcza z powysiłkowymi objawami skurczu oskrzeli),
○ POChP, zapalenie płuc, rozstrzenie oskrzeli, niewydolność oddechową,
○ zapobieganie zatorowości płucnej i powikłaniom hipokinezji.
- Metody fizjoterapii oddechowej:
○ ćwiczenia torem przeponowym i dolnożebrowym, nauka efektywnego kaszlu,
○ drenaż autogeniczny, ACBT, PEP, Flutter, ćwiczenia rozprężające klatkę piersiową,
○ techniki reedukacji oddechowej i relaksacji.
- Zapoznanie z metodami tlenoterapii i wspomagania wentylacji:
○ rodzaje tlenoterapii: niskoprzepływowa, wysokoprzepływowa (HFNO), koncentrator tlenu, maska Venturiego,
○ wskazania do CPAP i NIV – mechanizmy działania, różnice, monitorowanie bezpieczeństwa,
○ asystor kaszlu (Cough Assist) – wskazania, sposób użycia, znaczenie w ewakuacji wydzieliny,
○ omówienie zasad współpracy fizjoterapeuty z zespołem medycznym podczas stosowania tych metod.
Cele dydaktyczne:
- nabycie wiedzy o metodach wspomagania oddechu i ich zastosowaniu w rehabilitacji,
- umiejętność planowania ćwiczeń w chorobach obturacyjnych i restrykcyjnych,
- rozwinięcie kompetencji w zakresie bezpieczeństwa pacjenta z niewydolnością oddechową.
DZIEŃ 4 – REHABILITACJA POSZPITALNA, EDUKACJA I SAMOKONTROLA PACJENTA (5 godz.)
Tematy zajęć:
- Rola fizjoterapeuty po leczeniu szpitalnym:
○ kontynuacja programu rehabilitacji po wypisie,
○ wyznaczanie celów usprawniania i samokontroli pacjenta.
- Edukacja chorego i rodziny:
○ nauka samokontroli objawów, monitorowania saturacji i duszności,
○ instruktaż dotyczący inhalatorów, tlenoterapii domowej, wysiłku fizycznego,
○ profilaktyka powikłań i promocja zdrowego stylu życia.
- Ocena efektów rehabilitacji:
○ ocena funkcjonalna (6MWT, test TUG, SPPB) – praktyczne zastosowanie i interpretacja,
○ dokumentowanie postępów i ocena jakości życia pacjenta.
- Podsumowanie cyklu zajęć:
○ analiza przypadków klinicznych
○ dyskusja i refleksja nad rolą fizjoterapeuty w opiece nad pacjentem pulmonologicznym.
Cele dydaktyczne:
- rozwinięcie umiejętności edukacji pacjenta i rodziny,
- przygotowanie do prowadzenia długofalowej rehabilitacji domowej,
- umiejętność oceny efektów terapii i promocji zdrowia oddechowego.