Regulamin

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Collegium Medicum

Szkoła Zdrowia Publicznego

 

REGULAMIN PRZEDMIOTU:

Kliniczne podstawy fizjoterapii w pulmonologii

 

Kierunek: Fizjoterapia
Poziom studiów: III rok
Rodzaj studiów: Jednolite magisterskie
Rok akademicki: 2025/2026

Zajęcia realizowane są przez: Katedrę Pulmonologii, Szkoła Zdrowia Publicznego, Collegium Medicum, ul. Jagiellońska 78, 10-357 Olsztyn, tel. 89 532 29 59.

Osoby odpowiedzialne za realizację przedmiotu

Kierownik katedry: dr hab. n. med. Jadwiga Snarska, prof UWM

Koordynator przedmiotu: dr n. med. Emilia Świetlik

Prowadzący poszczególne formy zajęć:
dr n. med. Emilia Świetlik – wykłady, zajęcia praktyczne
lek. Monika Kolis-Zielińska – zajęcia praktyczne
dr n. med. Joanna Pawlak – zajęcia praktyczne
dr hab. n. med. Anna Romaszko-Wojtowicz – zajęcia praktyczne
lek. Marta Rytel – zajęcia praktyczne
lek. Luiza Grabowska-Skudlarz – zajęcia praktyczne
prof. dr n. hab. Alina Minarowska – zajęcia praktyczne
prof. dr hab. Anna Doboszyńska – seminaria

 

Zasady uczestnictwa studenta


1. Student ma obowiązek punktualnego i aktywnego uczestnictwa we wszystkich formach zajęć.
2. Na zajęciach obowiązuje strój medyczny: biały fartuch i  schludne ubranie lub uniform medyczny, wygodne obuwie zmienne (antypoślizgowe).
3. Włosy powinny być związane, paznokcie krótkie i czyste, bez lakieru; niedopuszczalne są długie paznokcie i biżuteria.
4. W salach ćwiczeń i oddziałach obowiązuje identyfikator studenta.
5. Wymagana jest higiena osobista i neutralny zapach (bez intensywnych perfum).
6. Obowiązuje zachowanie kultury osobistej, poszanowanie pacjentów, współstudentów i prowadzących.
7. Zakaz używania telefonów komórkowych podczas zajęć, chyba że służą celom dydaktycznym.
8. Student zobowiązany jest do zachowania tajemnicy medycznej i danych pacjentów (RODO).
9. Wszelkie czynności przy pacjencie student wykonuje wyłącznie pod nadzorem prowadzącego.

 

Obecność i usprawiedliwianie nieobecności

1. Obecność na wszystkich formach zajęć jest obowiązkowa.
2. Nieobecności muszą być usprawiedliwione zgodnie z Regulaminem Studiów UWM.
3. Nieusprawiedliwione nieobecności wymagają odrobienia zajęć w terminie ustalonym z prowadzącym.

 

Zasady zaliczenia poszczególnych form zajęć

 

  1. Wykłady: quiz online po każdym cyklu wykładów (zaliczenie przy wyniku ≥80%, szczegóły w załączniku 1.)
  2. Seminaria: obecność i aktywny udział (forma oceny: zaliczone/niezaliczone, zgodnie z załącznikiem 2).
  3. Ćwiczenia: obecność, aktywność, test wielokrotnego wyboru i kolokwium ustne (zaliczenie przy ≥60%).

Forma zaliczenia przedmiotu

Zaliczenie z oceną. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie co najmniej oceny dostatecznej i zaliczenie wszystkich form zajęć.

Akademicka praworządność i uczciwość

Student zobowiązany jest do przestrzegania zasad uczciwości akademickiej. W przypadku naruszeń (np. ściąganie, plagiat, przekazywanie informacji) stosowane będą środki przewidziane w Regulaminie Studiów UWM.

Postanowienia końcowe


Kwestie nieuregulowane w niniejszym Regulaminie pozostają w gestii Kierownika Katedry lub Koordynatora przedmiotu.
Regulamin jest zgodny z Regulaminem Studiów UWM oraz procedurami obowiązującymi w Szkole Zdrowia Publicznego.
Student ma obowiązek zapoznać się z zasadami BHP oraz dyrektywą RODO obowiązującą w miejscu realizacji zajęć.



......................................................
(data i podpis Koordynatora przedmiotu)

 

 

 

Zalacznik 1.

Wykłady 7 spotkan po 2 godziny lekycjne

 

Wykład 1. Budowa i funkcja układu oddechowego. Regulacja oddychania

Zakres:

  • Budowa i funkcja układu oddechowego
  • Mechanika oddychania: podatność, opory, praca mięśni oddechowych
  • Regulacja nerwowa i chemiczna oddychania (rola ośrodków oddechowych, chemoreceptorów)
  • Zaburzenia regulacji oddychania – hipowentylacja, bezdechy, hiperstymulacja

Rehabilitacja pulmonologiczna:

  • Ćwiczenia toru oddechowego (przeponowego i żebrowego)
  • Nauka kontroli oddechu i rytmizacji oddechu
  • Trening mięśni oddechowych (IMT/EMT)
  • Techniki oddechowe w zaburzeniach regulacji (np. kontrola duszności, relaksacja oddechowa)

Wykład 2. Zaburzenia wentylacji: obturacyjne i restrykcyjne

Zakres:

  • Mechanizmy zaburzeń wentylacji: obturacja vs restrykcja
  • Zmiany parametrów spirometrycznych (FEV₁, FVC, TLC)
  • Przyczyny: choroby dróg oddechowych, klatki piersiowej, ośrodkowe
  • Diagnostyka różnicowa: obraz kliniczny, gazometria, testy czynnościowe

Rehabilitacja pulmonologiczna:

  • Techniki poprawy wentylacji w obturacji (pursed lip breathing, kontrola wydechu)
  • Ćwiczenia zwiększające podatność klatki piersiowej w restrykcji
  • Nauka efektywnego kaszlu i usuwania wydzieliny
  • Pozycje ułatwiające oddychanie i drenażowe

Wykład 3. Ostra i przewlekła niewydolność oddechowa

Zakres:

  • Typy niewydolności oddechowej (hipoksemiczna, hiperkapniczna)
  • Patomechanizmy: zaburzenia wentylacji, perfuzji, dyfuzji
  • ARDS, zaostrzenia POChP, zespół hipowentylacji otyłych
  • Leczenie: tlenoterapia, wentylacja nieinwazyjna i inwazyjna

Rehabilitacja pulmonologiczna:

  • Wczesna mobilizacja chorego z niewydolnością oddechową
  • Ocena tolerancji wysiłku (ergometr, 6-minutowy test marszowy – 6MWT, incremental shuttle walk test – ISWT)
  • Nauka oddychania z oporem, kontrola duszności
  • Zasady postępowania w trakcie tlenoterapii i wentylacji nieinwazyjnej

Wykład 4. Objawy i diagnostyka chorób układu oddechowego

Zakres:

  • Duszność, kaszel, krwioplucie, ból opłucnowy, sinica
  • Badanie przedmiotowe klatki piersiowej
  • Diagnostyka czynnościowa: spirometria, pletyzmografia, DLCO
  • Diagnostyka obrazowa i laboratoryjna

Rehabilitacja pulmonologiczna:

  • Ocena pacjenta przed kwalifikacją do rehabilitacji (6MWT, MRC Dyspnoea Scale, CAT)
  • Monitorowanie objawów i wydolności podczas treningu
  • Edukacja chorego – samoocena duszności, techniki oszczędzania energii
  • Wskaźniki poprawy klinicznej i funkcjonalnej w rehabilitacji pulmonologicznej

Wykład 5. Choroby obturacyjne: POChP, astma, rozstrzenie oskrzeli, mukowiscydoza

Zakres:

  • Patofizjologia i obraz kliniczny każdej jednostki chorobowej
  • Zmiany zapalne i strukturalne w drogach oddechowych
  • Leczenie farmakologiczne i zapobieganie zaostrzeniom

Rehabilitacja pulmonologiczna:

  • Trening oddechowy w POChP i astmie
  • Techniki drenażu oskrzeli (autogeniczny drenaż, ACBT, PEP, Flutter, huffing)
  • Nauka efektywnego kaszlu i usuwania wydzieliny
  • Rehabilitacja domowa, trening wytrzymałościowy i siłowy
  • Wsparcie psychologiczne i edukacja w zakresie modyfikacji stylu życia
  • Drenaż ułożeniowy

Wykład 6. Choroby restrykcyjne i infekcyjne układu oddechowego

Zakres:

  • Choroby śródmiąższowe i włóknienie płuc
  • Zapalenie płuc, zapalenie opłucnej, odma opłucnowa
  • Ropień płuca, ropniak opłucnej
  • Patofizjologia, powikłania, diagnostyka i różnicowanie

Rehabilitacja pulmonologiczna:

  • Postępowanie po zapaleniu płuc i po odmie opłucnowej
  • Ćwiczenia zwiększające ruchomość klatki piersiowej i poprawę wentylacji
  • Drenaż ułożeniowy przy ropniu lub ropniaku opłucnej
  • Rehabilitacja pooperacyjna i w przebiegu chorób śródmiąższowych
  • Zapobieganie powikłaniom zastoju i niedodmy

Wykład 7. Nowotwory układu oddechowego i przeszczep płuc. Rehabilitacja pulmonologiczna i prehabilitacja

Zakres:

  • Epidemiologia i czynniki ryzyka nowotworów płuc
  • Typy histologiczne, obraz kliniczny, powikłania
  • Leczenie chirurgiczne, chemioterapia i radioterapia
    Powikłania oddechowe leczenia onkologicznego

Rehabilitacja pulmonologiczna i prehabilitacja:

  • Przygotowanie i rehabilitacja przed- i pooperacyjna (tor oddechowy, nauka kaszlu)
  • Ćwiczenia poprawiające tolerancję wysiłku i jakość życia
  • Zapobieganie powikłaniom po torakotomii (niedodma, zapalenie płuc)
  • Edukacja w zakresie zaprzestania palenia, stylu życia i profilaktyki
  • Ocena jakości życia i sprawności po leczeniu onkologicznym i po przeszczepie płuc

 

 

 

 

 

 

Załacznik 2.

Łączny wymiar: 3 seminaria łcznie 10h


Seminarium 1

Temat: Rehabilitacja w przewlekłych chorobach układu oddechowego – obturacja i restrykcja

Zakres tematyczny:

  • Patofizjologia i skutki przewlekłej obturacji oraz ograniczenia pojemności płuc
  • Kompleksowa rehabilitacja pulmonologiczna – cele, zasady i komponenty programu
  • Programy treningowe:

○     w POChP i astmie (trening wytrzymałościowy, siłowy, oddechowy),

○     w chorobach restrykcyjnych i śródmiąższowych (ćwiczenia zwiększające ruchomość klatki piersiowej, kontrola duszności, tlenoterapia wysiłkowa)

  • Techniki drenażu oskrzeli: ACBT, PEP, Flutter, autogeniczny drenaż
  • Strategie oszczędzania energii i adaptacja aktywności dnia codziennego
  • Edukacja pacjenta, samokontrola, modyfikacja stylu życia
  • Monitorowanie efektów rehabilitacji (6MWT, Borg, MRC)

Seminarium 2

Temat: Rehabilitacja w stanach ostrych i po zabiegach torakochirurgicznych

Zakres tematyczny:

  • Ostra niewydolność oddechowa, ARDS, zaostrzenia POChP i astmy
  • Wczesna mobilizacja pacjenta w OIT i na oddziale pulmonologicznym
  • Techniki oddechowe i wspomagające oczyszczanie dróg oddechowych
  • Postępowanie w trakcie tlenoterapii i wentylacji nieinwazyjnej
  • Bezpieczeństwo i monitorowanie pacjenta podczas rehabilitacji w stanie ostrym
  • Rehabilitacja okołooperacyjna:

○     prehabilitacja przed torakotomią / lobektomią / pneumonektomią (trening oddechowy, edukacja),

○     postępowanie pooperacyjne – zapobieganie powikłaniom (niedodma, zapalenie płuc),

○     techniki wspomagania kaszlu i drenażu,

○     stopniowanie aktywności fizycznej po zabiegach torakochirurgicznych.


Seminarium 3

Temat: Rehabilitacja po przeszczepie płuc i w zespole post-COVID – podejście kompleksowe

Zakres tematyczny:

  • Wskazania i kwalifikacja do przeszczepienia płuc
  • Etapy rehabilitacji po przeszczepie: wczesny, pośredni, późny
  • Trening oddechowy, wzmacnianie mięśni posturalnych i kończyn
  • Ograniczenia i środki ostrożności (immunosupresja, ryzyko infekcji)
  • Patofizjologia uszkodzeń układu oddechowego po COVID-19
  • Zaburzenia wentylacji, dyfuzji i wydolności wysiłkowej u pacjentów post-COVID
  • Ocena funkcjonalna pacjenta (6MWT, test TUG (test wstawania i chodu), SPPB (kompleksowa ocena sprawności fizycznej i funkcji motorycznych))
  • Programy rehabilitacji oddechowej: ćwiczenia oddechowe, trening wytrzymałościowy, reedukacja ruchowa
  • Rehabilitacja w warunkach ambulatoryjnych i domowych
  • Case study: kompleksowy plan usprawniania pacjenta po COVID-19 / po przeszczepie płuc
    Dyskusja podsumowująca cykl seminariów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zalacznik 3.

Ćwiczenia

 

DZIEŃ 1 – BADANIE PACJENTA I DOKUMENTACJA MEDYCZNA (5 godz.)

Tematy zajęć:

  1. Badanie podmiotowe – wywiad z pacjentem pulmonologicznym:

○     struktura wywiadu: skargi, wywiad choroby, czynniki ryzyka, środowisko, styl życia,

○     przykładowe wywiady u pacjentów z POChP, astmą, rozstrzeniami oskrzeli, włóknieniem płuc.

  1. Badanie przedmiotowe (fizykalne):

○     ocena toru oddechowego, symetrii klatki piersiowej, ruchomości żeber,

○     palpacja, opukiwanie, osłuchiwanie płuc – nauka identyfikacji patologicznych szmerów.

  1. Podstawowa dokumentacja medyczna:

○     historia choroby, karta zleceń, karta gorączkowa, obserwacje pielęgniarskie, karta rehabilitacji,

○     interpretacja dokumentacji w kontekście planowania fizjoterapii oddechowej.

  1. Interpretacja badań obrazowych:

○     RTG klatki piersiowej – rozpoznawanie zmian obturacyjnych, niedodmy, rozstrzeni, włóknienia, zapaleń,

○     CT klatki piersiowej – nauka anatmi radiologicznej, zapoznanie z typowymi obrazami chorób śródmiąższowych, obturacyjnych, zapalnych i rozstrzeni oskrzeli,

○     ćwiczenia z analizy przykładowych badań obrazowych.

Cele dydaktyczne:

  • nabycie umiejętności przeprowadzenia wywiadu i badania fizykalnego,
  • zapoznanie z podstawową dokumentacją medyczną i badaniami obrazowymi,
  • rozumienie znaczenia danych klinicznych w planowaniu rehabilitacji oddechowej.

DZIEŃ 2 – BADANIA CZYNNOŚCIOWE I GAZOMETRIA (5 godz.)

Tematy zajęć:

  1. Ćwiczenia w pracowni badań czynnościowych układu oddechowego:

○     spirometria, bodypletyzmografia, DLCO, pomiar MIP/MEP,

○     przygotowanie pacjenta i zasady bezpieczeństwa,

○     analiza przykładowych wyników.

  1. Interpretacja wyników badań czynnościowych:

○     rozróżnianie zaburzeń obturacyjnych, restrykcyjnych i mieszanych,

○     omówienie wpływu parametrów FEV₁, FVC, FEV₁/FVC, RV, TLC, DLCO na plan rehabilitacji.

  1. Interpretacja gazometrii:

○     zasady pobierania i analizy gazometrii tętniczej,

○     interpretacja: pH, pO₂, pCO₂, HCO₃⁻, BE, SaO₂,

○     ocena typów zaburzeń: hipoksemia, hiperkapnia, kwasica / zasadowica oddechowa i metaboliczna.

  1. Powiązanie wyników badań z planowaniem rehabilitacji:

○     jak wyniki spirometrii i gazometrii wpływają na wybór ćwiczeń i intensywność treningu,

○     ocena tolerancji wysiłku i reakcji oddechowej.

Cele dydaktyczne:

  • rozwinięcie umiejętności interpretacji badań czynnościowych i gazometrycznych,
  • rozumienie klinicznych konsekwencji zaburzeń wentylacji i wymiany gazowej,
  • praktyczne wykorzystanie wyników badań w planowaniu rehabilitacji.

DZIEŃ 3 – REHABILITACJA W CHOROBACH PŁUC I NIEWYDOLNOŚCI ODDECHOWEJ (5 godz.)

Tematy zajęć:

  1. Zadania fizjoterapeuty w leczeniu wspomagającym chorych na:

○     astmę oskrzelową (zwłaszcza z powysiłkowymi objawami skurczu oskrzeli),

○     POChP, zapalenie płuc, rozstrzenie oskrzeli, niewydolność oddechową,

○     zapobieganie zatorowości płucnej i powikłaniom hipokinezji.

  1. Metody fizjoterapii oddechowej:

○     ćwiczenia torem przeponowym i dolnożebrowym, nauka efektywnego kaszlu,

○     drenaż autogeniczny, ACBT, PEP, Flutter, ćwiczenia rozprężające klatkę piersiową,

○     techniki reedukacji oddechowej i relaksacji.

  1. Zapoznanie z metodami tlenoterapii i wspomagania wentylacji:

○     rodzaje tlenoterapii: niskoprzepływowa, wysokoprzepływowa (HFNO), koncentrator tlenu, maska Venturiego,

○     wskazania do CPAP i NIV – mechanizmy działania, różnice, monitorowanie bezpieczeństwa,

○     asystor kaszlu (Cough Assist) – wskazania, sposób użycia, znaczenie w ewakuacji wydzieliny,

○     omówienie zasad współpracy fizjoterapeuty z zespołem medycznym podczas stosowania tych metod.

Cele dydaktyczne:

  • nabycie wiedzy o metodach wspomagania oddechu i ich zastosowaniu w rehabilitacji,
  • umiejętność planowania ćwiczeń w chorobach obturacyjnych i restrykcyjnych,
  • rozwinięcie kompetencji w zakresie bezpieczeństwa pacjenta z niewydolnością oddechową.

DZIEŃ 4 – REHABILITACJA POSZPITALNA, EDUKACJA I SAMOKONTROLA PACJENTA (5 godz.)

Tematy zajęć:

  1. Rola fizjoterapeuty po leczeniu szpitalnym:

○     kontynuacja programu rehabilitacji po wypisie,

○     wyznaczanie celów usprawniania i samokontroli pacjenta.

  1. Edukacja chorego i rodziny:

○     nauka samokontroli objawów, monitorowania saturacji i duszności,

○     instruktaż dotyczący inhalatorów, tlenoterapii domowej, wysiłku fizycznego,

○     profilaktyka powikłań i promocja zdrowego stylu życia.

  1. Ocena efektów rehabilitacji:

○     ocena funkcjonalna (6MWT, test TUG, SPPB) – praktyczne zastosowanie i interpretacja,

○     dokumentowanie postępów i ocena jakości życia pacjenta.

  1. Podsumowanie cyklu zajęć:

○     analiza przypadków klinicznych

○     dyskusja i refleksja nad rolą fizjoterapeuty w opiece nad pacjentem pulmonologicznym.

Cele dydaktyczne:

  • rozwinięcie umiejętności edukacji pacjenta i rodziny,
  • przygotowanie do prowadzenia długofalowej rehabilitacji domowej,
  • umiejętność oceny efektów terapii i promocji zdrowia oddechowego.