Regulamin
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Collegium Medicum
Szkoła Zdrowia Publicznego
REGULAMIN PRZEDMIOTU
Pediatria 2/2
Kierunek: Ratownictwo
Poziom studiów: Io
Rodzaj studiów: stacjonarne
Rok akademicki:2025/2026
1. Informacje ogólne
1.1 Zajęcia realizowane są przez Katedrę Pulmonologii Szkoła Zdrowia Publicznego.
1.2 Pracownicy odpowiedzialni za realizację przedmiotu:
a. Kierownik katedry
b. Koordynator przedmiotu Dr hab. n. med. Alina Minarowska;
c. Osoby odpowiedzialne za realizację poszczególnych rodzajów zajęć.
Wykłady Dr hab. n. med. Alina Minarowska
Ćwiczenia lek. Patrycja Szczepaniak , dr n med. Katarzyna Młynarska-Antochów
1.3 Miejsce, czas oraz tematykę poszczególnych form zajęć i zaliczeń określają dokumenty: plan studiów, sylabus, harmonogram / plan zajęć i tematyka zajęć.
2. Zajęcia dydaktyczne mają formę wykładów oraz ćwiczeń. Wykłady prezentacja multimedialna, Ćwiczenia z pacjentem w grupach 5 osobowych i indywidualnie.
3. Zasady uczestnictwa studenta na poszczególnych formach zajęć Student zobowiązany jest do uczestniczenia w zajęciach z grupą studencką do której został przypisany na początku roku akademickiego. Przed wejściem na zajęcia odzież zewnętrzną należy zostawić w szatni. Student zobowiązany jest do przestrzegania higieny osobistej.
Studenci prowadzą zeszyt ćwiczeniowy. Rysunki w zeszycie powinny być wykonywane z należytą starannością ołówkiem lub kredkami. Nagrywanie wykładów, wykonywanie zdjęć oraz nagrywanie filmów jest niedozwolone.
- 4. Obecność na zajęciach, sposób usprawiedliwiania i odrabiania nieobecności
4.1Obecność we wszystkich formach zajęć jest obowiązkowa.
4.2Wszystkie nieobecności muszą być usprawiedliwione.
4.3Usprawiedliwienia nieobecności na zajęciach określa Regulamin studiów UWM rozdz. IV, §9 pkt. 9-12 oraz §10 pkt. 1, 2.1, 9. Dopuszcza się jedną usprawiedliwioną nieobecność w każdej formie zajęć.
4.4Usprawiedliwienie nieobecności na zaliczeniach i egzaminach odbywa się zgodnie z Procedurą usprawiedliwiania przez studenta nieobecności na egzaminach i zaliczeniach obowiązującą w SZP.
Określenie dopuszczalnej liczby wszystkich usprawiedliwionych nieobecności na poszczególnych formach zajęć w tym zaliczeniach i egzaminach -1 nieobecność usprawiedliwiona na ćwiczeniach (możliwość odrobienia), 1 nieobecność usprawiedliwiona na wykładach- zaliczenie ustne z tej partii materiału; w szczególnych losowych sytuacjach –po akceptacji Koordynatora przedmiotu.
4.5Sposób odrabiania nieobecności na zajęciach-kontakt z sekretariatem Katedry Pulmonologii lub on-line z koordynatorem przedmiotu lub osobami odpowiedzialnymi za realizację poszczególnych rodzajów zajęć
4.6Sposób postępowania w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności – Po ocenie indywidualnej danego przypadki, decyzję podejmują razem koordynator przedmiotu oraz Kierownik Katedry.
5. Zasady zaliczenia poszczególnych form zajęć:
5.1 Wykłady
a. określenie formy zaliczenia materiału realizowanego na wykładach, Zaliczenie zajęć odbywa się na podstawie obecności
b. Materiał realizowany na wykładach wchodzi w zakres tematyczny egzaminu.
5.2 Ćwiczenia
a. określenie sposobu weryfikacji przygotowania studenta do ćwiczeń
- Materiał - Zakres ustalany jest przez Koordynatora przedmiotu.
forma zaliczenia:
- Obecność i aktywność na zajęciach.
- Odpowiedź ustna.
Po uzyskaniu oceny niedostatecznej student ma możliwość wnioskowania w formie pisemnej do Koordynatora Przedmiotu o możliwość przeprowadzenia kolejnego terminu kolokwium w formie komisyjnej
b. informacje na temat zakresu materiału obowiązującego na danych zajęciach muszą być udostępnione najpóźniej tydzień przed datą realizowanych ćwiczeń,
c. określenie kryteriów oceny końcowej ćwiczeń (składowe, punktacja, skala ocen);
Zakres obowiązującej wiedzy na kolokwium ustnym obejmuje znajomość materiału z podanej literatury, materiału realizowanego na ćwiczeniach, aktywność, obecność na zajęciach.
6. Forma zaliczenia przedmiotu: Egzamin
7. Zaliczenie semestralne
a. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia semestralnego jest zaliczenie wykładów, ćwiczeń.
b. Zaliczenie przedmiotu kończy się egzaminem.
c. zakres obowiązującej wiedzy na egzaminie obejmuje znajomość materiału z podanej literatury, materiału realizowanego na wykładach i ćwiczeniach. Zakres ustala Koordynator Przedmiotu (Dr hab. n. med. Alina Minarowska)
d. termin oraz miejsce egzaminu ustalany jest przez prowadzącego wykłady.
e. punktacja i skala ocen, warunkiem zaliczenia jest uzyskanie powyżej 60 % prawidłowych odpowiedzi. Skala ocen 2-5
Bardzo dobry (5,0) punkty 91,5-100%
Dobry plus (4,5) punkty83,5-91%
Dobry (4,0) punkty 75,5-83%
Dostateczny plus (3,5) punkty 67,5-75%
Dostateczny (3,0) punkty 60-67%
Niedostateczny (2,0) punkty <60%
f. terminy i ilość podejść do egzaminu semestralnego odbywa się zgodnie z regulaminem studiów UWM. Terminy egzaminu ustalane są z Koordynatorem przedmiotu oraz ze Starostą Roku nie później niż dwa tygodnie przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej.
g. sposób postępowania w przypadku niezaliczenia egzaminu jest zgodne z regulaminem studiów UWM.
8. Określenie zasad wglądu do poszczególnych form zaliczeń -po wcześniejszym uzgodnieniu mailowym / telefonicznym z sekretariatem Katedry Pulmonologii
- Akademicka praworządność i uczciwość:
a) Student zobowiązywany jest do samodzielnej i uczciwej pracy podczas zajęć dydaktycznych. W przypadku podejrzenia ściągania lub korzystania z niedozwolonych pomocy podczas rozwiązywania problemów nauczyciel akademicki ma prawo wyprosić studenta z zajęć;
b) Podczas kolokwiów, egzaminów oraz podczas trwania innych forma sprawdzania wiedzy zabrania się używania telefonów komórkowych, przekazywania informacji, rozmów itp. Podczas trwania zaliczenia torby oraz plecaki umieszczone są w miejscu wskazanym przez prowadzącego
c) W przypadku zaistnienia podejrzenia plagiatu wykonywania prac zaliczeniowych, nauczyciel nie zalicza pracy zaliczeniowej, co skutkuje niezaliczeniem przedmiotu. Studentowi przysługuje prawo odwołania od decyzji do koordynatora przedmiotu, który podejmuje ostateczną decyzję po zasięgnięciu opinii osoby prowadzącej zajęcia
oraz Kierownika Katedry Pulmonologii;
d) W przypadku wystąpienia poważnego naruszenia przez studenta obowiązujących zasad i norm etycznych, nauczyciel akademicki zobowiązany jest do powiadomienia koordynatora przedmiotu oraz Kierownika Katedry Pulmonologii, którzy podejmują decyzję dotyczącą ewentualnego skierowania sprawy do Komisji Dyscyplinarnej działającej przy Rektorze Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie;
e) W przypadku naruszenia przez studenta przepisów prawa karnego, praw pacjenta lub norm etyki zawodowej podczas zajęć, nauczyciel akademicki zobowiązany jest do powiadomienia koordynatora przedmiotu oraz Kierownika Katedry Pulmonologii, którzy podejmują decyzję dotyczącą ewentualnego skierowania sprawy do organów ścigania, Rzecznika Praw Pacjenta lub Komisji Dyscyplinarnej.
- W przypadku wystąpienia sytuacji nieprzewidzianych w niniejszym regulaminie, decyzję podejmuje koordynator przedmiotu po zasięgnięciu opinii prowadzącego zajęcia.
10.Regulamin zajęć jest zgodny z Regulaminem Studiów UWM oraz procedurami obowiązującymi w Szkole Zdrowia Publicznego UWM w Olsztynie
11.Student ma obowiązek zapoznać się z zasadami BHP w miejscu realizowanych zajęć oraz dyrektywy unijnej RODO, jak również przestrzegać w opiece nad pacjentem Kodeksu Etyki Zawodowej oraz Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
12.Przestrzeganie zasad BHP:
- Studenta obowiązuje:
1. Wstęp do sal wykładowych oraz ćwiczeniowych mają tylko studenci Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie, ubrani w odpowiednie stroje : strój ratownika, ew. zielona chusta chirurgiczna. Strój należy ubrać oraz zdjąć poza salą.
2. Wprowadzanie osób postronnych do sal wykładowych oraz ćwiczeniowych jest niedozwolone.
3. We wszystkich pomieszczeniach Katedry Pulmonologii obowiązuje bezwzględne przestrzeganie czystości oraz zasad BHP.
4. Przed wejściem na salę ćwiczeń ubrania wierzchnie, torby, teczki i plecaki należy pozostawić w szatni.
5. W salach ćwiczeń obowiązuje bezwzględny zakaz spożywania pokarmów, żucia gumy i palenia papierosów.
6. Student, którego stan wskazuje na użycie środków odurzających lub alkoholu może, do czasu weryfikacji, zostać usunięty z zajęć.
7. przestrzeganie zasad BHP, ergonomii pracy, przepisów przeciwpożarowych i zasad współżycia społecznego;
- korzystanie ze sprzętu medycznego i wyposażenia pracowni zgodnie z przeznaczeniem, jedynie na wyraźne polecenie nauczyciela akademickiego;
- zakaz korzystania ze sprzętu elektrycznego i elektronicznego o widocznych uszkodzeniach lub mogącego stanowić zagrożenie dla studenta i innych osób;
10.o wszelkich zaobserwowanych usterkach sprzętu student powinien niezwłocznie powiadomić nauczyciela akademickiego prowadzącego zajęcia.