Tematyka zajęć
TEMATYKA ZAJĘC "DYDAKTYKA MEDYCZNA"
TEMATY WYKŁADÓW
Cele i zadania dydaktyki medycznej i wychowania zdrowotnego. Nowoczesny model nauczania-uczenia się i edukacji zdrowotnej.
Diagnoza w edukacji zdrowotnej. Klasyfikacja celów nauczania. Koncepcje taksonomiczne celów kształcenia.
Planowanie pracy dydaktyczno – wychowawczej nauczyciela. Formy organizacyjne i typy zajęć, klasyfikacja metod nauczania/edukacji zdrowotnej.
Metody nauczania podającego. Warunki dobrze przeprowadzonego wykładu i pogadanki. Metody nauczania/edukacji zdrowotnej oparte na działaniu praktycznym.
Istota nauczania problemowego. Wykorzystanie metod aktywizujących w kształceniu zawodowym oraz w edukacji zdrowotnej. Ewaluacja w edukacji zdrowotnej.
TEMATY ĆWICZEŃ
Sylwetka zawodowa nauczyciela/edukatora. Czynniki warunkujące jakość nauczania/edukacji zdrowotnej.
Cele i zasady tworzenia programów edukacji zdrowotnej – wzory projektów. Formułowanie diagnozy i celów edukacji zdrowotnej.
Projektowanie zajęć dydaktycznych/edukacji metodą podającą (wykład informacyjny z elementami pogadanki, praca z tekstem, opis).
Projektowanie zajęć dydaktycznych/edukacji poświęconych kształtowaniu umiejętności praktycznych metodą pokazu i ćwiczeń utrwalających. Zastosowanie środków dydaktycznych w edukacji zdrowotnej. Projektowanie materiałów informacyjnych, poradników zdrowia.
Projektowanie zajęć dydaktycznych/edukacji zdrowotnej metodą problemową (dyskusji, burzy mózgów, meta planu, metody przypadku, inscenizacji) – projekty studentów.
TEMATY SEMINARIÓW
Przygotowanie merytoryczne, metodyczne i organizacyjne studentów do realizacji wybranych zajęć teoretycznych metodą wykładu z elementami pogadanki. Ocena konspektów. Samodzielne przeprowadzenie przez studentów zajęć teoretycznych (edukacji zdrowotnej) metodą podającą.
Przygotowanie merytoryczne, metodyczne i organizacyjne studentów do realizacji zajęć metodą bezpośrednią. Ocena konspektów. Samodzielne przeprowadzenie przez studentów zajęć dydaktycznych/edukacji zdrowotnej metodą pokazu i ćwiczeń utrwalających umiejętności praktyczne.
Przygotowanie merytoryczne, metodyczne i organizacyjne studentów do realizacji zajęć wybraną metodą problemową. Ocena konspektów. Samodzielne przeprowadzenie przez studentów zajęć teoretycznych/edukacji zdrowotnej metodą problemową.
Przygotowanie merytoryczne, metodyczne i organizacyjne studentów do realizacji zajęć wybraną metodą problemową i aktywizujacą. Ocena konspektów. Samodzielne przeprowadzenie przez studentów zajęć teoretycznych/edukacji zdrowotnej metodą problemową.
Wykorzystanie środków dydaktycznych w realizacji zajęć edukacyjnych dla wybranej grupy osób zdrowych i chorych. Analiza i omówienie poszczególnych zajęć samodzielnie przeprowadzonych przez studentów.
TEMATYKA "PODSTAWOWE ZABIEGI MEDYCZNE"
TEMATYKA ĆWICZEŃ
1. | BLS AED – pojęcie pierwszej pomocy, łańcuch przeżycia |
2. | BLS AED – wytyczne ERC 2015, techniki użycia defibrylatora |
3. | BLS AED - techniki przywracania drożności dróg oddechowych, odsysania dróg oddechowych i techniki jego wykonania |
4. | Monitorowania czynności układu oddechowego i układu krążenia metodami nieinwazyjnymi |
5. | BLS AED - symulacje |
6. | BLS AED - symulacje |
7. | Techniki wykonania opatrunków, stosowanie się do zasad aseptyki i antyseptyki, zaopatrywanie ran, kaniulacja żył obwodowych oraz żyły szyjnej zewnętrznej |
8. | Techniki wykonania opatrunków, stosowanie się do zasad aseptyki i antyseptyki, zaopatrywanie ran, kaniulacja żył obwodowych oraz żyły szyjnej zewnętrznej |
9. | Techniki unieruchamiania kończyn oraz unieruchamiania kręgosłupa |
10. | Techniki postepowania z pacjentem urazowym |
11. | Symulacje medyczne |
12. | Symulacje medyczne |
13. | Zaliczenie |
|
|
TEMATYKA "MEDYCZNE CZYNNOŚCI RATUNKOWE"
Medyczne czynności ratunkowe cz.1 -ćwiczenia
Zajęcia odbywają się zgodnie z planem zajęć .
Temat ćwiczeń |
Parametry życiowe, ocena tętna, oddechu, ciśnienie krwi, temperatura, saturacja, monitorowanie czynności życiowych, |
Ocena drożności dróg oddechowych, przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych-metody podstawowe Algorytm BLS 2015 |
Badanie fizykalne klatki piersiowej, płuc i serca,
|
Badanie fizykalne brzucha, odruchy i objawy |
Badanie fizykalne neurologiczne, odruchy oponowe |
Wentylacja wspomagana. Mechanizm zatrzymania krążenia- rozpoznanie mechanizmu NZK |
Badanie EKG, monitorowanie zapisu |
Technika zabezpieczenia dojścia dożylnego, przygotowanie leków i metody ich podawania |
Charakterystyka wykonania wkłucia doszpikowego Zasady dawkowania leków, przeliczanie gramatury i stężenia
|
Możliwość poprawy skuteczności pośredniego masażu serca. Bezpieczna defibrylacja. |
Utrwalanie algorytmu podstawowych zabiegów resuscytacyjnych u dorosłych i dzieci |