Tematyka zajęć

TEMATYKA ZAJĘC "DYDAKTYKA MEDYCZNA"

TEMATY WYKŁADÓW

Cele i zadania dydaktyki medycznej i wychowania zdrowotnego. Nowoczesny model nauczania-uczenia się i edukacji zdrowotnej.

Diagnoza w edukacji zdrowotnej. Klasyfikacja celów nauczania. Koncepcje taksonomiczne celów kształcenia.

Planowanie pracy dydaktyczno – wychowawczej nauczyciela. Formy organizacyjne i typy zajęć, klasyfikacja metod nauczania/edukacji zdrowotnej.

Metody nauczania podającego. Warunki dobrze przeprowadzonego wykładu i pogadanki. Metody nauczania/edukacji zdrowotnej oparte na działaniu praktycznym.

Istota nauczania problemowego. Wykorzystanie metod aktywizujących w kształceniu zawodowym oraz w edukacji zdrowotnej. Ewaluacja w edukacji zdrowotnej.

 

TEMATY ĆWICZEŃ

Sylwetka zawodowa nauczyciela/edukatora. Czynniki warunkujące jakość nauczania/edukacji zdrowotnej.

Cele i zasady tworzenia programów edukacji zdrowotnej – wzory projektów. Formułowanie diagnozy i celów edukacji zdrowotnej.

Projektowanie zajęć dydaktycznych/edukacji metodą podającą (wykład informacyjny z elementami pogadanki, praca z tekstem, opis).

Projektowanie zajęć dydaktycznych/edukacji poświęconych kształtowaniu umiejętności praktycznych metodą pokazu i ćwiczeń utrwalających. Zastosowanie środków dydaktycznych w edukacji zdrowotnej. Projektowanie materiałów informacyjnych, poradników zdrowia.

Projektowanie zajęć dydaktycznych/edukacji zdrowotnej metodą problemową (dyskusji, burzy mózgów, meta planu, metody przypadku, inscenizacji) – projekty studentów.

 

TEMATY SEMINARIÓW

Przygotowanie merytoryczne, metodyczne i organizacyjne studentów do realizacji wybranych zajęć teoretycznych metodą wykładu z elementami pogadanki. Ocena konspektów. Samodzielne przeprowadzenie przez studentów zajęć teoretycznych (edukacji zdrowotnej) metodą podającą.

Przygotowanie merytoryczne, metodyczne i organizacyjne studentów do realizacji zajęć metodą bezpośrednią. Ocena konspektów. Samodzielne przeprowadzenie przez studentów zajęć dydaktycznych/edukacji zdrowotnej  metodą pokazu i ćwiczeń utrwalających umiejętności praktyczne.

Przygotowanie merytoryczne, metodyczne i organizacyjne studentów do realizacji zajęć wybraną metodą problemową. Ocena konspektów. Samodzielne przeprowadzenie przez studentów zajęć teoretycznych/edukacji zdrowotnej metodą problemową.

Przygotowanie merytoryczne, metodyczne i organizacyjne studentów do realizacji zajęć wybraną metodą problemową i aktywizujacą. Ocena konspektów. Samodzielne przeprowadzenie przez studentów zajęć teoretycznych/edukacji zdrowotnej metodą problemową.

Wykorzystanie środków dydaktycznych w realizacji zajęć edukacyjnych dla wybranej grupy osób zdrowych i chorych. Analiza i omówienie poszczególnych zajęć samodzielnie przeprowadzonych przez  studentów. 

 TEMATYKA "PODSTAWOWE ZABIEGI MEDYCZNE"

TEMATYKA ĆWICZEŃ

1.

BLS AED – pojęcie pierwszej pomocy, łańcuch przeżycia

2.

BLS AED – wytyczne ERC 2015, techniki użycia defibrylatora

3.

BLS AED - techniki przywracania drożności dróg oddechowych, odsysania dróg oddechowych i techniki jego wykonania

4.

Monitorowania czynności układu oddechowego i układu krążenia metodami nieinwazyjnymi

5.

BLS AED - symulacje

6.

BLS AED - symulacje

7.

Techniki wykonania opatrunków, stosowanie się do zasad aseptyki i antyseptyki, zaopatrywanie ran, kaniulacja żył obwodowych oraz żyły szyjnej zewnętrznej

8.

Techniki wykonania opatrunków, stosowanie się do zasad aseptyki i antyseptyki, zaopatrywanie ran, kaniulacja żył obwodowych oraz żyły szyjnej zewnętrznej

9.

Techniki unieruchamiania kończyn oraz unieruchamiania kręgosłupa

10.

Techniki postepowania z pacjentem urazowym

11.

Symulacje medyczne

12.

Symulacje medyczne

13.

Zaliczenie

 

 

 TEMATYKA "MEDYCZNE CZYNNOŚCI RATUNKOWE"

Medyczne czynności ratunkowe cz.1 -ćwiczenia

Zajęcia odbywają się zgodnie z planem zajęć .

Temat ćwiczeń

Parametry życiowe, ocena tętna, oddechu, ciśnienie krwi, temperatura, saturacja, monitorowanie czynności życiowych,

Ocena drożności dróg oddechowych, przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych-metody podstawowe

Algorytm BLS 2015

Badanie fizykalne klatki piersiowej, płuc i serca,

 

Badanie fizykalne brzucha, odruchy i objawy

Badanie fizykalne neurologiczne, odruchy oponowe

Wentylacja wspomagana. Mechanizm zatrzymania krążenia- rozpoznanie mechanizmu NZK

Badanie EKG, monitorowanie zapisu

Technika zabezpieczenia dojścia dożylnego, przygotowanie leków i metody ich podawania

Charakterystyka wykonania wkłucia doszpikowego

Zasady dawkowania leków, przeliczanie gramatury i stężenia

 

Możliwość poprawy skuteczności pośredniego masażu serca. Bezpieczna defibrylacja.

Utrwalanie algorytmu podstawowych zabiegów resuscytacyjnych u dorosłych i dzieci