Regulamin zajęć

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Collegium Medicum

Szkoła Zdrowia Publicznego

 

REGULAMIN ZAJĘĆ Z PRZEDMIOTU

CHOROBY WEWNĘTRZNE I PIELĘGNIARSTWO INTERNISTYCZNE
dla studentów Szkoły Zdrowia Publicznego Collegium Medicum
Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Kierunek: Pielęgniarstwo

 

  1. Informacje ogólne

1.1.  Zajęcia realizowane są przez pracowników Katedry Pielęgniarstwa i Katedry Pulmonologii Szkoły Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie

1.2.  Pracownicy odpowiedzialni za realizację przedmiotu:

  1. Kierownik Katedry Pielęgniarstwa: dr n. med. Aleksandra Gutysz-Wojnicka
  2. Koordynator przedmiotu: prof. Anna Doboszyńska, dr n. med. Olga Bielan

Osoby odpowiedzialne za realizację poszczególnych rodzajów zajęć:
wykłady – prof. Anna Doboszyńska, dr n. med. Olga Bielan

Seminarium - dr n. med. Olga Bielan

Ćwiczenia - dr n. med. Olga Bielan, dr n. med. Mariola Ejdys, mgr B. Szymańska, mgr piel. A. Napieralska

Zajęcia praktyczne – dr n. med. Mariola Ejdys, mgr piel. Anna Szypulska, mgr piel. K. Rohun, mgr B. Szymańska, mgr B. Źrebiec-Pączyńska, mgr piel. A. Napieralska, mgr piel. Wioletta Rutecka, mgr piel. A. Rohoń,

  1. Miejsce, czas oraz tematykę poszczególnych form zajęć i zaliczeń określają dokumenty: plan studiów, sylabus, harmonogram i tematyka zajęć.
  2. Zajęcia dydaktyczne mają formę
  3. wykładów w wymiarze 40 godzin dydaktycznych
  4. seminariów w wymiarze 20 godzin dydaktycznych
  5. ćwiczeń w wymiarze 5 godzin dydaktycznych
  6. ćwiczeń w Centrum Symulacji Medycznej 5 godzin dydaktycznych
  7. zajęć praktycznych 120 godzin dydaktycznych
  8. samokształcenia 30 godzin dydaktycznych
    1. Zasady uczestnictwa studenta na poszczególnych formach zajęć

 

  1. wykłady oraz seminaria prowadzone są w formie wykładu ustnego lub w formie e-learningu
  2. Studenta obowiązuje:
  • Ø czasowe przychodzenie na zajęcia. Spóźnienie może stanowić podstawę do odmowy wpuszczenia na zajęcia;
  • Ø estetyczny ubiór dostosowany do warunków kontaktu z pacjentem (fartuch laboratoryjny lub bluza medyczna, obuwie na zmianę, identyfikator, paznokcie krótko obcięte i pozbawione lakieru, włosy spięte). Jakiekolwiek braki w ubiorze mogą stanowić podstawę do odmowy uczestniczenia w zajęciach dydaktycznych;
  • Ø odnoszenie się z szacunkiem do pacjentów, nauczycieli akademickich, innych pracowników uczelni i koleżanek/kolegów;
  • Ø przestrzeganie praw pacjenta i Kodeksu Etyki Zawodowej Pielęgniarki
    i Położnej RP;
  • Ø zakaz posiadania oraz korzystania w trakcie trwania zajęć z telefonów, dyktafonów, aparatów fotograficznych i innych urządzeń elektronicznych;
  • Ø zakaz spożywania alkoholu, substancji psychoaktywnych oraz palenia tytoniu;
  • Ø zakaz spożywania posiłków i napojów w trakcie trwania zajęć, poza wyznaczoną przerwą.

 

  1. Student ma prawo do:
  • Ø udziału w zajęciach celem osiągnięcia zaplanowanych efektów kształcenia i punktów ECTS w ramach realizowanego cyklu dydaktycznego;
  • Ø zapoznania się z regulaminem przedmiotu, sylabusem, harmonogramem przedmiotu
    oraz zasadami zaliczenia przedmiotu przed rozpoczęciem zajęć dydaktycznych;
  • Ø dobrze zorganizowanego procesu dydaktycznego, zgodnie z efektami uczenia się, sylabusem przedmiotu i harmonogramem zajęć dydaktycznych;
  • Ø życzliwego traktowania i poszanowania podmiotowości w trakcie trwania procesu dydaktycznego;
  • Ø bezpiecznego odbywania zajęć, zgodnie z zasadami BHP, bezpieczeństwa przeciwpożarowego i ergonomii pracy;
  • Ø możliwości konsultacji z koordynatorem przedmiotu oraz osobami prowadzącymi zajęcia w ramach godzin konsultacyjnych;
  • Ø przerwy w trakcie zajęć, w czasie i miejscu wyznaczonym przez nauczyciela przedmiotu;
  • Ø sprawiedliwej, obiektywnej, jawnej i zgodnej z obowiązującymi kryteriami oceny zdobytej wiedzy i umiejętności.
  1. Obecność na zajęciach, sposób usprawiedliwiania i odrabiania nieobecności

4.1.  Studenta obowiązuje uczestniczenie w 100 % zajęć dydaktycznych, zgodnie
z udostępnionym harmonogramem przedmiotu.

4.2.  Wszystkie nieobecności muszą być usprawiedliwione.

4.3.  Nieobecność może być usprawiedliwiona w sposób udokumentowany (zwolnienie lekarskie).

4.4.  Odpracowanie zajęć odbywane jest w terminie i w sposób ustalony z prowadzącym zajęcia.

4.5.  W przypadku braku usprawiedliwienia nieobecności na zajęciach dydaktycznych, decyzję odnośnie możliwości i formy odpracowania zajęć podejmuje koordynator przedmiotu po zasięgnięciu opinii prowadzącego zajęcia.

  1. Zasady zaliczenia poszczególnych form zajęć:

 

5.1.  Wykłady i seminaria

a)      materiał realizowany w trakcie wykładów i seminariów wchodzi w zakres tematyczny zaliczenia semestralnego przedmiotu

b)     Ocena z seminariów - Kolokwium pisemne - warunkiem zaliczenia zajęć jest zaliczenie kolokwium pisemnego z każdych zajęć, obecność na zajęciach, a także przygotowanie do zajęć tematycznych. Student nieobecny nazajęciach z przyczyn usprawiedliwionych musi zaliczyć kolokwium w terminie w terminie ustalonym z osoba prowadząca zajęcia. Brak zaliczenia z jednego kolokwium skutkuje niezaliczeniem całości zajęć.

5.2. Ćwiczenia

  1. Studenta obowiązuje przygotowanie teoretyczne do zajęć, zgodnie z udostępnionym wcześniej harmonogramem zajęć;
  2. Ocena wystawiana jest na podstawie:
  • Ø aktywnego udziału w zajęciach i symulacjach medycznych, zaangażowania
    w rozwiązywanie zadań i zagadnień problemowych; praca i współpraca w grupie, ocena pracy z pacjentem standaryzowanym;
  • Ø Kolokwium ustne - Prezentacja ustna wybranego studium przypadku w oddziale chorób wewnętrznych.
  • Ø przestrzegania praw pacjenta, Kodeksu Etyki Zawodowej Pielęgniarki i Położnej RP, szacunku wobec pacjentów, nauczycieli przedmiotu, koleżanek i kolegów;
  • Ø Ocena pracy i współpracy w grupie - ćwiczenia metodą studium przypadku w CSM

5.3.Zajęcia praktyczne

Ocena pracy i współpracy w grupie - czynne uczestnictwo studentów, usystematyzowanie wiedzy zgromadzonej w trakcie pracy własnej, ocena pracy pielęgniarskiej, ocena pracy i współpracy w grupie - ocena bieżąca współpracy w zespole terapeutycznym.

 

  1. Zaliczenie semestralne:
  2. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wszystkich zajęciach (wykłady, seminaria, ćwiczenia oraz zajęcia praktyczne) ;
  3. Zaliczenie przedmiotu – egzamin teoretyczny; test jednokrotnego wyboru, tak/nie, wymagane do zaliczenia 70% poprawnych odpowiedzi w razie nieosiągnięcia progu zaliczenia II termin – ustny

Skala ocen:

70-% - 75% - 3,0

76% - 81% - 3,5

82% - 87% - 4,0

88% - 93% - 4,5

94% - 100% - 5,0

  1. Studentowi przysługuje prawo trzykrotnego przystępowania do zaliczenia semestralnego
    1. Określenie zasad wglądu do poszczególnych form zaliczeń

Student ma prawo do wglądu do pracy zaliczeniowej oraz zasad zaliczenia w trakcie godzin konsultacyjnych nauczyciela akademickiego prowadzącego zajęcia.

  1. Akademicka praworządność i uczciwość:
  2. Studenta obowiązuje przestrzeganie norm zachowania społecznego, zasad Kodeksu Etyki Zawodowej Pielęgniarki i Położnej RP, ustawy o prawach pacjenta
    i przestrzeganiu praw pacjenta oraz roty przyrzeczenia Studenta Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie;
  3. Student zobowiązywany jest do samodzielnej i uczciwej pracy podczas zajęć dydaktycznych. W przypadku podejrzenia ściągania lub korzystania z niedozwolonych pomocy podczas rozwiązywania problemów nauczyciel akademicki ma prawo wyprosić studenta z zajęć;
  4. W przypadku zaistnienia podejrzenia plagiatu wykonywania prac zaliczeniowych, nauczyciel nie zalicza pracy zaliczeniowej, co skutkuje niezaliczeniem przedmiotu. Studentowi przysługuje prawo odwołania od decyzji do koordynatora przedmiotu, który podejmuje ostateczną decyzję po zasięgnięciu opinii osoby prowadzącej zajęcia
    oraz Kierownika Katedry Pielęgniarstwa;
  5. W przypadku wystąpienia poważnego naruszenia przez studenta obowiązujących zasad i norm etycznych, nauczyciel akademicki zobowiązany jest do powiadomienia koordynatora przedmiotu oraz Kierownika Katedry Pielęgniarstwa, którzy podejmują decyzję dotyczącą ewentualnego skierowania sprawy do Komisji Dyscyplinarnej działającej przy Rektorze Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie;
  6. W przypadku naruszenia przez studenta przepisów prawa karnego, praw pacjenta lub norm etyki zawodowej podczas zajęć, nauczyciel akademicki zobowiązany jest do powiadomienia koordynatora przedmiotu oraz Kierownika Katedry Pielęgniarstwa, którzy podejmują decyzję dotyczącą ewentualnego skierowania sprawy do organów ścigania, Rzecznika Praw Pacjenta lub Komisji Dyscyplinarnej przy właściwej terytorialnie Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych.
    1. W przypadku wystąpienia sytuacji nieprzewidzianych w niniejszym regulaminie, decyzję podejmuje koordynator przedmiotu po zasięgnięciu opinii prowadzącego zajęcia.
    2. Regulamin zajęć jest zgodny z Regulaminem Studiów UWM oraz procedurami obowiązującymi w Szkole Zdrowia Publicznego UWM w Olsztynie
    3. Student ma obowiązek zapoznać się z zasadami BHP w miejscu realizowanych zajęć oraz dyrektywy unijnej RODO, jak również przestrzegać w opiece nad pacjentem Kodeksu Etyki Zawodowej oraz Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
    4. Przestrzeganie zasad BHP:
    5. Studenta obowiązuje:
  • Ø przestrzeganie zasad BHP, ergonomii pracy, przepisów przeciwpożarowych i zasad współżycia społecznego;
  • Ø korzystanie ze sprzętu medycznego i wyposażenia pracowni zgodnie
    z przeznaczeniem, jedynie na wyraźne polecenie nauczyciela akademickiego;
  • Ø zakaz korzystania ze sprzętu elektrycznego i elektronicznego o widocznych uszkodzeniach lub mogącego stanowić zagrożenie dla studenta i innych osób;
    o wszelkich zaobserwowanych usterkach sprzętu student powinien niezwłocznie powiadomić nauczyciela akademickiego prowadzącego zajęcia.